بررسی روش های طراحی سایت ثابت، روان و ریسپانسیو

  • توسط امامی
  • 3 دیدگاه
  • توسعه وب سایت
بررسی روش های طراحی سایت ثابت، روان و ریسپانسیو

اغلب شما ممکن است برخی اصطلاحات طراحی سایت حرفه ای را شنیده باشید، مانند طراحی سایت واکنش گرا، طراحی سایت ثابت و طراحی سایت روان. اما ممکن است شما بپرسید معنی این ها چیست و چه تفاوتی در کسب و کار ما ایجاد خواهند کرد؟ در واقع با افزایش پیچیدگی وب سایت میزان بازدید از سایت شما اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در ادامه درباره این موارد بیشتر توضیح خواهیم داد. 

طراحی سایت ثابت 

در طراحی سایت به صورت ثابت، سایت دارای یک عرض ثابتی بوده که در هنگام تغییر اندازه مرورگر تغییر نخواهد کرد(فرقی ندارد که با چه دستگاهی آن را می بینید). اما در دستگاه های کوچکتر مانند گوشی های موبایل و تبلت ها محتوا به سختی قابل مشاهده بوده و لازم است تا برای بررسی تمام سایت پیمایش های افقی را نیز انجام بدهیم. همچنین تصاویر و متن ها به خوبی تلفن های همراه قابل مشاهده نیستند.

طراحی سایت روان

در این مدل طراحی سایت، هنگامی که عرض مرورگر شما تغییر نماید، محتوا صفحه به صورت خودکار گسترش یافته و در تمام عرض صفحه گسترش می یابد. از این رو به آن طراحی سایت روان می گویند که متناسب با عرض صفحه نمایش بزرگ خواهد شد. ستون های وجود در صفحات وب سایت متناسب با اندازه یکدیگر کاهش یا افزایش می یابند. طراحی سایت روان ممکن است معایبی هم داشته باشد زیرا برنامه نویس روی برخی موارد سایت تسلط کمتری دارد.

طراحی سایت ریسپانسیو

روش های طراحی سایت   

هدف از این رویکرد نمایش محتوا وب سایت ها به صورتی کاربرپسند در تمامی دستگاه های مختلف و صفحه نمایش هایی با اندازه های متفاوت می باشد. اصولا این مدل وب سایت ها در تمامی نمایشگر های رومیزی، تبلت ها و تلفن های همراه به خوبی قابل نمایش هستند. هنگام طراحی سایت به صورت ریسپانسیو، طراحان نیاز به طراحی چندین فرمت مختلف برای وب سایت ندارند.

کیفیت فیلم ها و تصاویر موجود در سایت شما به سرعت اینترنت شما بستگی دارد. به عنوان مثال یک ویدئو در سایت بایستی با کیفیت های مختلف قابل نمایش باشد تا وقتی که کاربر از سرعت اینترنت پایینی استفاده می کند بتواند ویدئو مورد نظر را هرچند با کیفیت کمتر ولی ببیند. 

کدام شیوه طراحی سایت برای شرکت شما مناسب است؟

شرکت ها بایستی ابتدا آنالیز های لازم را انجام دهند تا متوجه شوند مخطبان هدف آن ها، اغلب با چه دستگاه هایی به سراغ وب سایت آن ها خواهند رفت. سپس می توانند بهترین ساختار طراحی سایت خود را تعیین کنند. مثلا اگر مشتریان شما از طریق تلفن های همراه وب سایت شما را مشاهده نمی کنند، لازم نیست هزینه بیشتری را صرف طراحی سایت ریسپانسیو بکنید. اما باید این نکته را بدانید که با توجه به رشد حیرت آور استفاده از تلفن های همراه بهتر است سایت خود را برای نمایش در این دستگاه ها نیز آماده نمایید.

نتیجه گیری

در طراحی وب ثابت در واقع تمام ابعاد صفحه نمایش مشخص است و تغییری نمی کند. اما در طراحی سایت روان عرض صفحه با درصد تعیین شده و بر اساس عرض صفحه نمایش تغییر می کند. در طراحی سایت ریسپانسیو نیز علارقم وقت هزینه بیشتری که به دنبال دارد اما به نظر می آید به صرفه تر از سایر روش ها باشد.

به نظر شما کدام یک از روش های طراحی سایت ذکر شده مناسب تر هستند؟

بررسی روش های طراحی سایت ثابت، روان و ریسپانسیو 4از 5براساس 1349 رای

3 دیدگاه

  • احمد

    خب معلومه دیگه طراحی سایت رسپانسیو از طراحی سایت ثابت و روان بهتره به نظرک هرکی میخواد سایت طراحی کنه باید روش رسپانسیو رو انتخاب کنه

    پاسخ
  • الهه

    خوب این که مشخصه با این تفاسیر الان دیگه کسی از طراحی سایت ثابت استفاده نمی کنه. مخصوصا این که با اومدن بوت استرپ دیگه طراحی سایت های ریسپانسیو خیلی هم دشوار نیست.

    پاسخ

دیدگاه خود را ارسال کنید

4 + 8 =

پربازدیدترین ها