آشنایی با ساختارهای کنترلی ASP

  • توسط رضایی
  • 0 دیدگاه
  • اخبار تکنولوژی
آشنایی با ساختارهای کنترلی ASP


استفاده از ASP برای صفحاتی که همیشه یکجور به نظر می رسند کار منطقی به نظر نمی آید. قدرت ASP در ساختن صفحات پویا بر روی سایت های وب می باشد. به منظور اینکه یک صفحه پویا گردد، صفحه باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد و در وضعیتهای گوناگون، کارهای گوناگونی را انجام دهد، اینجاست که ساختارهای کنترلی وارد عمل می شوند.

اگر شما یک برنامه نویس با تجربه هستید، باید با ساختارهای کنترلی VBScript آشنایی داشته باشید. اگر برنامه نویس با تجربه ای نیستید، ما به شما منطق ساختارهای کنترلی و دلیل اینکه از آنها استفاده می شود را معرفی خواهیم کرد. شما امروز، عناوین زیر را خواهید آموخت.

  • منطق شرطی چه می باشد؟
  • منطق حلقه ای چه می باشد؟
  • منطق شاخه ای چه می باشد؟
  • چطور از ساختارهای کنترلی در VBScript استفاده نماییم؟

ساختار کنترلی چیست؟

یک ساختار کنترلی، یک ساختار برنامه نویسی می باشد که به شما اجازه می دهد تا بر اساس اطلاعات داده شده تصمیم گیری درست را انجام دهید.
در دو روز اول، بیشتر اسکریپت هایی که شما دیدید تماما خطی بودند. سیستم، دستورات را از ابتدا تا انتها به ترتیب اجرا می کرد. اکنون، شما می توانید جریان برنامه را کنترل نمایید. این کار باعث انعطاف پذیری بیشتر صفحه هایتان می شود.
یک برنامه که همیشه ترتیب حداقل را به یک شکل دنبال کند مناسب و مفید نمی باشد. وقتی شما از پردازشگر Word استفاده می نمایید، دوست دارید که با فشار دادن هر کلید چیزهای متفاوتی اتفاق بیافتند. ساختارهای کنترلی به برنامه ها انواع انعطاف پذیری را می دهند و شما برای صفحه هایتان به آنها نیاز دارید.

انواع کنترل ها

سه نوع اصلی از ساختارهای کنترلی در برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها اجازه کنترل کردن را به ما می دهند تا دستورات را هر چند بار که می خواهیم؛ اجرا کنیم.
استفاده بجا از این ساختارهای کنترلی برای یک برنامه نویس به عنوان یک مهارت محسوب می گردد. خوشبختانه، منطق پشت این ساختارها بسیار واضح می پاشد.

منطق شرطی 

منطق شرطی در asp 

منطق شرطی Condition logic به شما اجازه می دهد که یک قطعه از حادثه ای که قرار است اتفاق بیفتد را تعیین کنید (در صورتی که شرط مورد نظر درست باشد. برای مثال، در یک پردازنده لغات، اگر شما بر روی گزینه File و سپس New کلیک کنید، احتمالا به چندین گزینه دیگر برمی خورید که به شما می گویند که چه چیزی را می خواهید ایجاد نمایید.
با توجه به چیزی که شما انتخاب می نمایید. با واسطه های مختلف و گزینه های گوناگون، برخورد خواهید کرد. دلیل این امر این است که پردازشگر لغات از منطق شرطی استفاده می نماید.

تصور کنید که شما در یک کارخانه کار می کنید، رئیس شما به شما می گوید که، اگر شییء عیب دارد، آن را به کناری بیندازه در غیر این صورت، آن را در جعبه قرار بده» راه دیگری برای بیان کردن این دستور و بدون نیاز به یک شرط در وسط آن وجود ندارد. این یک مثال از این است که چطور منطق شرطی قدرت زبانمان را افزایش می دهد.

این توانایی در برنامه نویسی صفحات وب نیز مهم می باشد. اگر شخصی در داخل کادر Password به منظور Logon شدن، چیزی را تایپ کند، شما نیاز دارید که کلمه عبورش را با کلمه عبور موجود در داخل قابل مقایسه نمایید. اگر درست بود، شما یک صفحه را به شخص نشان می دهید، و در غیر این صورت به شخص یک پیغام خطا را نمایش می دهید.

منطق حلقه ها

منطق حلقه ای به شما اجازه می دهد تا کدهایی را بنویسید که چندین بار اجرا می گردند. اگر شما بخواهید گدتان دو بار اجرا گردد ممکن است آن را دوبار تایپ کنید. اما اگر بخواهید گدتان را یک صد بار اجرا نمایید چه باید بکنید؟ از این بدتر آن است که ندانید گدتان چند بار باید اجرا گردد؟ شبیه سازی کارخانه را ادامه دهید، رئیس شما دستوراتی را به شما میدهد مانند اینکه محصولات را در جعبه قرار بده تا زمانی که جعبه پر شود» یا «بر روی هر محصول شماره مدل را بچسبان»
وقت گذاردن برای همه این دستورات، بدون اینکه دقیقا بدانیم که اشیاء و محصولات چه تعدادی می باشد، کاری مشکل است و تمامی این دستورات از منطق حلقوی استفاده میکنند.
شما باید از این انعطاف پذیری در صفحه هایتان استفاده نمایید.

منطق انشعابی با Branching logic

منطق انشعابی به دو نوع دیگر از ساختارهای کنترلی وابستگی نزدیکی دارد. این منطق به این صورت است که جریان عادی برنامه را قطع کرده و از یک مرحله دیگر، برنامه را اجرا می کند. در مثال کارخانه، رئیس تان به شما اطلاع می دهد که «هر شخصی، هر کاری را که در حال انجام دادن است متوقف نماید و شروع به کار کردن بر روی پروژه به خصوصی بنماید.)

آشنایی با ساختارهای کنترلی ASP 4از 5براساس 45 رای

0 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

13 + 15 =

پربازدیدترین ها