مقدمه طراحی رابط کاربری (UI) وب سایت

  • توسط غزل قربانی
  • 0 دیدگاه
  • اپلیکیشن های موبایل
مقدمه طراحی رابط کاربری (UI) وب سایت

طراحی رابط کاربری (UI) بر پیش بینی کارهایی که ممکن است کاربران به انجام آن نیاز داشته باشند و اطمینان از این که رابط دارای عناصری است که دسترسی، درک و استفاده از آن ها برای تسهیل آن اقدامات آسان است، تمرکز دارد. رابط کاربری مفاهیمی را از طراحی تعاملی، طراحی بصری و معماری اطلاعات جمع می کند.

انتخاب عناصر رابط

کاربران با عملکرد عناصر رابط به طریقی آشنا هستند. بنابراین سعی کنید در انتخاب هایتان و چیدمان آن ها منطقی و قابل پیش بینی باشید. انجام این امر به تکمیل کار، کارایی و بهره وری و رضایت شما کمک خواهد کرد.

عناصر رابط شامل موارد زیر می شوند؛ اما تنها به این موارد محدود نیستند:

کنترل های ورودی: دکمه ها، قسمت های متنی (یا جعبه متن)، کادرهای انتخابی، دکمه های رادیویی، لیست کشویی یا کرکره ای، کادر فهرست، کلیدهای تغییر حالت (فعال و غیر فعال کردن)، کادر تاریخ

مولفه های داده یابی: نشانگر صفحه، اسلایدر (زبانه متحرک)، کادر جست و جو، صفحه بندی یا صفحه گذاری، برچسب ها، آیکون ها

مولفه های اطلاعاتی: جعبه راهنما (راهنمای یک خطی در نرم افزارها که با نگه داشتن ماوس روی آن نمایان می شود.)، آیکون ها، نوار پیشرفت، اعلان ها، کادر پیام (پنجره کوچکی که با ظاهر شدن، اطلاعاتی را به کاربر ارائه می دهد؛ وقتی کاربر با فشار دکمه ماوس، خواندن پیام را اعلام میکند، کادر پیام ناپدید می شود.)

گاهی اوقات ممکن است چندین عنصر برای نمایش محتوا مناسب باشند. وقتی این اتفاق می افتد، مهم است که بده بستان ها و تعاملات را در نظر بگیرید.

 

بهترین روش ها برای طراحی یک رابط کاربری

همه چیز به شناخت کاربران تان بستگی دارد و این شناخت شامل درک اهداف، مهارت ها، ترجیحات و تمایلات آن ها می شود. پس از اطلاع از کاربرتان و شاخت او، هنگام طراحی رابط خود حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

رابط کاربری خود را ساده نگه دارید: بهترین رابط ها تقریبا برای کاربر نامرئی هستند. آن ها از عناصر غیر ضروری اجتناب می کنند و به زبانی که از آن برای روی برچسب ها و در پیام رسانی استفاده می کنند، روشن و قابل فهم است.

سازگاری و ثبات ایجاد کرده و از عناصر رایج و مشترک رابطه های کاربری استفاده کنید: با استفاده از عناصر رایج در رابط کاربری خود، کاربران احساس راحتی بیشتری می کنند و قادر به انجام سریع تر کارها هستند. همچنین ایجاد الگوهایی در زبان، چیدمان و طراحی در کل سایت برای کمک به تسهیل بهره وری بسیار مهم است. وقتی یک کاربر نحوه انجام کاری را یاد گرفت، باید بتواند آن مهارت را به دیگر قسمت های سایت منتقل کند.

در طراحی و چیدمان صفحه هدفمند عمل کنید: فضاها، فاصله ها و روابط بین موارد موجود در صفحه را در نظر بگیرید و سعی کنید تا برای صفحه بر اساس اهمیت ساختاری در نظر بگیرید. جانمایی دقیق هر یک از موارد در صفحه می تواند به جلب توجه به مهمترین بخش های اطلاعات و همچنین بررسی اجمالی و خوانایی کمک کند.

از رنگ ها و بافت ها به طور راهبردی و استراتژیک استفاده کنید: با استفاده از رنگ، نور، تضاد و کنتراست و بافت می توانید توجه ها را از آیتم ها به سمت مزایا و فواید هدایت کنید.

برای ایجاد سلسله مراتب و نظم و ترتیب از تایپوگرافی استفاده کنید: نحوه استفاده از تایپوگرافی را با دقت در نظر بگیرید. اندازه های مختلف، فونت ها و ترتیب و طبقه بندی متن ها به افزایش قابلیت بررسی و پویش و خوانایی کمک می کند.

اطمینان حاصل کنید که سیستم با آن چه اتفاق می افتد ارتباط برقرار می کند: همیشه کاربران خود را از موقعیت مکانی، اقدامات، تغییر حالات و وضعیت ها یا خطاها مطلع کنید. استفاده از عناصر مختلف رابط کاربری برای برقراری ارتباط کمک کننده بوده و می تواند نمحرومیت ها و محدودیت های آزاردهنده را برای کاربران شما کاهش دهد.

به پیش فرض ها فکر کنید: با فکر کردن دقیق و پیش بینی اهدافی که افراد به سایت شما هدایت می کنند، می توانید پیش فرض هایی ایجاد کنید که وظایف و مسئولیت های کاربران را کاهش دهد. این مسئله به ویژه در هنگام طراحی شکل و فرم و زمانی که ممکن است فرصتی برای دست یابی به قسمت های از پیش انتخاب شده داشته باشید، اهمیت بالایی پیدا می کند.

مقدمه طراحی رابط کاربری (UI) وب سایت 5از 5براساس 2 رای

0 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

9 + 7 =

پربازدیدترین ها