انواع سرویس های تحت شبکه

  • توسط کربلایی
  • 4 دیدگاه
  • امنیت شبکه های کامپیوتری
انواع سرویس های تحت شبکه

DNS SERVER

سرویسی است که در شبکه وظیفه تبدیل DNS Name به IP را بر عهده دارد. DNS هایی که در یک دامین قرار می گیرند مسئولیت نام گذاری و مدیریت نام گذاری در آن دامین را بر عهده دارند. سرویس DNS در فضای اینترنت نقشی پر رنگی را ایفا می نماید، به طوری که اگر این سرویس در اینترنت غیر فعال شود باعث از کار افتادن اینترنت می گردد. در این زمان شما هر نامی را در قسمت آدرس مرورگر خود وارد کنید به نتیجه ای نخواهید رسید و فقط در صورتی که آدرس آن سایت را به صورت IP وارد کنید به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا خواهید کرد.

DHCP Server

سروری است که از طریق آن می توانیم به صورت اتوماتیک به کامپیوتر ها، IP و تنظیمات مختلف دیگر مانند آدرس Router، DNS و... را داد. زمانی که تعداد کامپیوتر هایی که در شبکه کار می کنند زیاد بشود از این سرویس استفاده می کنند و امکان دادن IP روی آن ها به صورت دستی ممکن است.

IIS

با نصب این سرویس بر روی کامپیوتر، می توان یک Web Server ایجاد نمود. این سرویس هم روی نسخه های کلاینت و هم روی نسخه های سرور قابل نصب می باشد، که هر یک محدودیت های خاص خود را دارند.

Active Directory

با نصب این سرویس روی یکی از نسخه های سرور به جز نسخه وب می توان ماهیت شبکه را از Workgroup به domain تبدیل نمود. با نصب کردن این سرویس روی نسخه سرور، کامپیوتر فوق تبدیل به domain controller می گردد و همه مدیریت شبکه روی این کامپیوتر انجام می شود.

Application Server

سروری هست که بر روی آن برنامه ای نصب شده است که کاربر با آن کار می کند. برخی زمان ها در صورتی که برنامه تحت وب داشته باشیم، می توانیم وب سرور را به عنوان یک Application Server در نظر بگیریم.

Web Server

سروری می باشد که با نصب IIS روی یکی از نسخه های مایکروسافتی مفهوم پیدا می کند و کاربران می توانند از طریق پروتکل های HTTP و HTTPS به وب سایت های موجود روی آن متصل شوند.

FTP Server

این سرویس روی نسخه های سرور نصب می شود و امکان ارسال و دریافت اطلاعات در شبکه داخلی را فرآهم می کند. 

Telnet

سرویسی است که امکان انجام فرمان های Command را به صورت Remote روی کامپیوتر دیگر یا روتر به وجود می آورد.

Host

به کامپیوتری گفته می شود که صفحات وب یا فایل های FTP بر روی آن قرار می گیرند.

Mail Server

سروری می باشد که داخل شبکه وظیفه ارسال و دریافت و نگه داری ایمیل ها را بر عهده دارد و از طریق آن کاربران با هم دیگر ارتباط برقرار می نمایند. از جمله معروف ترین نرم افزار های Mail Server می توان به MDeamon و Exchange اشاره نمود.

سرور 

انواع سرویس های تحت شبکه 4از 5براساس 2512 رای

4 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

13 + 10 =

پربازدیدترین ها