مزیت های جاوا اسکریپت در طراحی وب سایت و اپلیکیشن

  • توسط حسینی
  • 2 دیدگاه
  • توسعه وب سایت
مزیت های جاوا اسکریپت در طراحی وب سایت و اپلیکیشن

اغلب افراد هنوز درک نکرده اند که چرا اغلب توسعه دهندگان و برنامه نویسان طراحی وب سایت و اپلیکیشن ها به سمت جاوا اسکریپت می روند؟ این سوال بزرگی است که در ادامه با سعی داریم با بررسی برخی مزایای جاوا اسکرپیت در طراحی سایت و اپلیکیشن به آن بپردازیم.

طراحی سایت و اپلیکیشن با جاوا اسکریپت

در دهه های گذشته اغلب طراحان سایت اکثر پروژه های طراحی سایت خود را با استفاده از زبان های برنامه نویسی مانند PHP، Rails یا .NET انجام داده اند. برای بخش فرانت اند نیز معمولا از html و css و جاوا اسکرپیت استفاده می شد. هنوز هم از این روش ها استفاده می شود که مزایا و مشکلات خاص خود را دارد. 

قبل از این که جاوا اسکریپت ظهور پیدا کند برای ارسال اطلاعات کاربر به سرور نیاز بود تا تمام صفحه به طور کامل رندر شود و بارگزاری مجدد آن صورت بگیرد اما با آمدن جاوا اسکریپت تمام اطلاعات کاربران بدون بارگزاری مجدد سایت و به نوعی به صورت پشت پرده توسط جاوا اسکریپت پردازش می شود.

مزیت طراحی سایت و اپلیکیشن 

در این جا برخی از مزیت های استفاده از جاوا اسکریپت به جای روش های قدیمی و سنتی آمده است:

سریع و واکنش گرا بودن سایت

مهم ترین چیز برای ما عملکرد سایت است. همیشه ما می خواهیم بهترین ها را داشته باشیم. سریع ترین ماشین ها، سریع ترین دستگاه های ترکیب کننده و سریع ترین نتایج در موتور های جستجو. در حقیقت با آمدن جاوا اسکریپت، سرعت وارد بازی شد.

یکی از موانع کلیدی در توسعه وب سایت، تاخیر در شبکه می باشد. زمان لازم برای درخواست به سرور و دستیابی به نتایج می تواند بخش بزرگی از زمان بارگذاری صفحه را به همراه داشته باشد و با کاهش یافتن سرعت اینترنت، این مشکل بیشتر می شود.

با توسعه جاوا اسکریپت، از ارسال اطلاعات JSON (یا گاهی اوقات XML) به مشتری به جای ارسال ترکیبی از داده ها و HTML استفاده شد. تمام رندر HTML در مرورگر اتفاق می افتد، برقراری ارتباط سریع با سرور نیز دیگر مزیت آن است.

پلتفرم های فرانت اند

پی اچ پی روبی پایتون ریل ASP.NET جاوا مهم نیست که از چه تکنولوژی هایی در سمت سرور سایت خود استفاده می کنید. جاوا اسکریپت و HTML5 می تواند بهترین پلتفرم ها برای طراحی بخش فرانت اند سایت را ارائه نماید. این کار نه تنها باعث می شود که توسعه فرانت اند سایت شما قابل استفاده مجدد باشد و انعطاف پذیری بالایی داشته باشد، بلکه به شما اجازه می دهد تا کد های سرور را برای وظایف مربوط به بخش بک اند بهینه سازی کنید.

تبلت ها، تلفن های همراه و دستگاه ها

امروزه پلاگین های مختلفی برای تلفن های همراه ارائه شده است. شرکت ها گاهی مجبور هستند تا برای نمایش درست اپلیکیشن های خود در تمامی دستگاه ها 3 تا 5 بار اپلیکیشن خود را مجددا بازسازی کنند. این یک ضرورت برای تلفن های همراه است که به همین جهت در بسیاری از موارد استفاده از html5 و جاوا اسکریپت به جای طراحی اپلیکیشن ها به صورت بومی توصیه می شوند.

با استفاده از تکنولوژی های پشتیبانی مانند SVG، Canvas و WebGL این روش می تواند بسیاری از خدمات طراحی اپلیکیشن بومی را نیز ارائه دهد.

پشتیبانی آفلاین

این یکی از مهمترین دلایل انتخاب جاوا اسکریپت در مقابل روش های قدیمی تر است. با توسعه جاوا اسکریپت / HTML5، برنامه ها می توانند حتی در صورت عدم اتصال به اینترنت به صورت آفلاین قابل استفاده باشند.

این یک بسته نرم افزاری عالی برای تلفن های همراه است. شما یک رابط کاربری دارید که می تواند بدون اتصال به اینترنت هم کار کند. به همین جهت تشخیص اپلیکیشن های مبتنی بر جاوا اسکریپت از اپلیکیشن های بومی به این آسانی ها ممکن نخواهد بود.

تحرکات صنعتی

در نهایت علاوه بر همه مزیت های جاوا اسکریپت باید به تحرکات صنعت در پشت سر جاوا اسکریپت نیز توجه داشت. جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی در جهان است. گوگل، اپل و مایکروسافت همه پول و قدرت خود را در پس این تکنولوژی توسعه داده اند. و ابزارهای جدید، فریمورک ها و فرصت های پولی برای سرعت بخشیدن به توسعه دهندگان جاوا اسکریپت در حال افزایش است. شما می توانید اغلب توسعه دهندگان جاو اسکریپت را در هر کمپی پیدا کنید و پیدا کردن و استخدام آن ها کار سختی نیست.

اگر هدف شما طراحی اپلیکیشن هایی با سرعت بالا است توصیه می کنم که استفاده از جاوا اسکریپت را جدی تر بگیرید.

مزیت های جاوا اسکریپت در طراحی وب سایت و اپلیکیشن 4از 5براساس 1223 رای

2 دیدگاه

  • shima

    با توجه به توضیحاتتون جاوا اسکریپت خیلی خوبه مخصوصا واسه طراحی سایت خیلی کارو راحت تر میکنه. برم جاوا اسکریپت یاد بگیرم

    پاسخ
  • هادبی

    الان دیگه جاوا اسکریپت همه کاری می کند. از طراحی سایت گرفت تا ساخت اپ و بازی و غیره. به نظر من بهترین گزینه برای شروع برنامه نویسی هستش.

    پاسخ

دیدگاه خود را ارسال کنید

12 + 4 =

پربازدیدترین ها