زبان مناسب برای طراحی وب سایت چیست؟

  • توسط رضایی
  • 0 دیدگاه
  • آموزش ها
زبان مناسب برای طراحی وب سایت چیست؟

طراحی سایت و زبان های برنامه نویسی وب اخیرا یکی از پرجست وجو ترین نتایج موتورهای جست وجو می باشد.

اگر قصد طراحی یک سایت را دارید بهتراست قبل ازهرچیزی بدانید مراحل طراحی سایت و زبان های مناسب برای طراحی سایت کدامند.

به طور خلاصه این مراحل در راستای انجام پروژه ی طراحی سایت گذرانده میشود:

نیازسنجی مشتری و کاربران وب سایت

تهیه یک طرح کلی از وب سایت و مقایسه آن با استاندارد های مربوطه(ux)

طراحی گرافیکی سایت(ui)

تبدیل طرح سایت به html و css

تولید محتوا براساس نیازهای مشتری

کدنویسی سایت(طراحی داینامیک سایت)

تحلیل نیازهای مشتری و کاربر به این دلیل اهمیت دارد که براساس آن زبان برنامه نویسی مناسب سایت موردنظر طراحی شود.

طراح سایت نقش یک معمار را برای سایت دارد. وظیفه طراحی سایت و ساختار اصلی آن بر عهده طراح است و این افراد به طور کلی به دو بخش تقسیم میشوند:

Frontend developer: طراحی قسمت های ظاهری وب سایت که با استفاده از css، java، html انجام می شود.

Backend developer: همان طراح استخوان بندی سایت مانند بانک های اطلاعاتی، محل های نگهداری فایل ها و اطلاعات کاربران که با زبانهای Php Asp،Ruby،Python کار میکنند.

غیر از این دو دسته از طراحان، افرادی هستند که هردو قسمت طراحی ظاهر سایت(UI) و طراحی چهارچوب سایت را خودشان انجام می دهند یعنی طراحی هردو قسمت را ساپورت می کنند.به این افراد Full stack Developer گفته میشود.

توسعه وب سایت دارای دو رویکرد کلی تحت عناوین طراحی وب و برنامه نویسی وب است که هریک دارای زبان های متعددی برای ساخت یک وب می باشند. اغلب طراحان صفحات اینترنتی بر روی برنامه نویسی سمت کاربر تمرکز دارند و ما در این مقاله به ذکر و توضیح کوتاهی از زبان های برنامه نویسی سمت کاربر می پردازیم. 

HTML

html   

ساختار و پیکره بندی یک صفحه اینترنتی برپایه عناصر html است که این عناصر در نزد طراحان وب همان تگ ها هستند شکل کلی یک تگ html بدین گونه است.

HTML را میتوان زبانی برای نشانه گذاری عناصر صفحات بدانیم، چراکه یک زبان برنامه نویسی نیست و فقط عناصر در بین این تگ ها قرار می گیرند.

Css

css 

Css یا Cascade Style Sheets نیز مانند Html یک زبان برنامه نویسی نمی باشد و یک Markup است، که در کنار Html برای طراحی بخش های گرافیکی و ظاهری سایت مورداستفاده قرار می گیرد، تاجایی که این دو را یار جدانشدنی می توان نام برد.

وطیفه ی Css اعمال تغییرات برروی فونت های صفحات و رنگ آن ها و همچنین رنگ پس زمینه می باشد. در واقع باید گفت این شیوه نامه آبشاری که باهدف منسجم کردن اطلاعات اسناد وب توسعه داده شده است، زبانی برای شکل دادن و آرایش عناصر مختلف صفحات وب می باشد.

jаvascript

زبان جاوا یک زبان برنامه نویسی به معنای اصلی آن به حساب نمی آید بلکه یک زبان اسکریپ نویسی می باشد که در مرتبه پایین تر از زبان برنامه نویسی قرار می گیرد و قادر است در بین عناصر صفحه قرار بگیرد و عناصر مورد نظر را تحت کنترل خود در آورد، در اغلب وبگاه ها برای اعتبار سنجی اولیه فرم ها ازاین زبان کمک می گیرند.

پویایی صفحات یا به نوعی رویدادهایی  که در صفحات بوجود می آیند برپایه این زبان است. زبان جاوا زمانی که پا به عرصه گذاشت، کمک میکرد بخش های جذابی به سایت اضافه شود. برای مثال اسلایدر تصاویر، قابلیت چت، افکت گذاری روی نوشته ها و تصاویر و امکاناتی از این دست که در زمان به بازار آمدن بسیار جذاب بود ولی امروزه استفاده چندانی از آن نمیشود.

Jquery

jquery 

فریمورک Jquery  یکی از فریم ورک های محبوب پرطرفدار و کم حجم جاوا اسکریپ در مرورگر فایرفاکس است.

زبان Jquery  کاملا رایگان است و تحت دو پروانه gpl و mtl توسعه می یابد Jquery   برای کنترل عناصر صفحات وب دارای توابع بسیار زیاد و همچنین پلاگین های متعدد و پرکاربرد است.

منبع: طراحی وب نوپرداز

زبان مناسب برای طراحی وب سایت چیست؟ 5از 5براساس 1 رای

0 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

6 + 8 =

پربازدیدترین ها