بررسی سیستم های انتشار محتوی سایت

  • توسط حسینی
  • 0 دیدگاه
  • آموزش ها
بررسی سیستم های انتشار محتوی سایت

چرا انتشار محتوی؟

قبلا اداره کردن سایت ها خیلی آسان بود. آنها معمولا از چند سند HTML و شاید برخی تصاویر تشکیل می شدند، زمانی که می خواستید ظاهر و فضای یک سایت را تغییر دهید، Notepad را Upload میکردید و برای نمایش تغییراتی که می خواستید انجام دهید، تمام اسناد را ویرایش می کردید زمانیکه سایت ها بزرگتر شدند. ابزارها و تکنیک های دیگری برای راحت تر کردن کار اداره کنندگان سایت طراحی شدند. برای حصول اطمینان از این که تمام اتصالات سایت کار می کنند، میتوانید از ابزارهایی استفاده نمائید.

هرچند این روزها بسیاری از وب سایت های حاوی اسناد اختصاصی تشکیل یافته اند که قرار دادن هرچیزی در فایل های مجزای HTML ، عملا ممكن نمی باشد. انجام تغييرات در کل سایت مشکل است و حتی ردیابی بسیاری از فایلهای و دایرکتوری ها نیز کاری دشوار است. بررسی این که تمام اتصال های موجود در سایت شما کار می کنند، کاری دشوار است.

جدا کردن محتوی و نمایش

راه حل این مشکل، ذخبره داده هایی است که در صفحات شما با فرمتی غیر از HTML ظاهر می شوند و سپس استفاده از یک برنامه برای تولید HTML به صورت پویا می باشد. مزیت اصلی در اینجا این است که محتوی و نمایش آن محتوی، از هم جدا می شوند. می توانید بدون انجام هرگونه تغییری در خود محتوا، الگوهایی را تغيير دهيد که نحوه نمایش محتوای شما را دیکته میکنند. این کار همچنین به کاربران اجازه می دهد تا ظاهر و فضای هر تعداد صفحه را با انجام تغییری در یک الگوی ساده، تغییر دهند.
بدیهی است زمانی که به حجم های خیلی بزرگ محتوا رسیدگی می نمائید، این روش بسیار مناسب خواهد بود، چندین مزیت دیگر نیز با ایجاد یک سیستم انتشار محتوي، فراهم می آید. این سیستم به کاربران اجازه می دهد تا به جای ویرایش فایلهای HTML با دست، صفحات را از طريق یک برنامه کاربردی مبتنی بر وب، آسان تر ایجاد و روز آمد نمایند.

ایجاد یک فرآیند ویرایش

مزیت دیگر یک سیستم مدیریت محتوی، این است که می توانید یک فرآیند ویرایشی را با استفاده از نرم افزار ایجاد نمائید، زمانی که کاربران فایل HTML را مستقیما ویرایش می کنند، حصول اطمینان از این که محتوی قبل از انتشار مرور و تایید شده است. مشکل می باشد. زمانی که از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده می نمائید، میتوانید مراحل ویرایشی را به فرآیند انتشار اضافه کنید تا مطمئن شوید که هبه محتوای تایید نشده ای در سایت شما منتشر نمی شود.

اجازه دهید ببینیم این سیستم چگونه کار می کند. زمانی که یک نویسنده، برنامه کاربردی انتشاری شما را می بیند و با استفاده از یک فرم HTML داستان خود را ارائه می نماید، آنگاه داستان آغاز می شود، بار بعدی که ویرایشگر نویسنده به سیستم شما متصل می شود و می بیند که یک داستان جدید منتظر تجدیدنظر وی می باشد. در این لحظه وی می تواند در مورد داستان تجدیدنظر کند و تغییرات لازم را انجام دهد و سپس داستان را تایید یا رد کند. اگر وی داستان را رد نماید. به نویسنده اطلاع داده خواهد شد و می تواند ویرایش کند. اگر داستان تایید شود منتشر خواهد شد یا به مرحله بعدی فرآیند ارسال می گردد.

انواع سیستم های انتشار محتوی

هیچگاه در سیستم انتشار محتوا، مشابه یکدیگر نمی باشند، ولی آنها می توانند بر اساس معیارهای مختلف طبقه بندی شوند. یک معیار مهم برای طبقه بندی، زمانی است که HTML تولید می شود. برخی سیستم ها هر زمان که صفحه درخواست می شود، HTML را تولید می کنند. برخی دیگر HTML را به صورت دوره ای تولید میکنند و آن را در دیسک ذخیره می نمایند. سیستم های دیگر، اولین بار که صفحه درخواست می شود HTML را تولید می کنند و تا زمانی که الگو با محتوا تغيير کند، آن را در دیسک ذخیره می نمایند و زمانی که الگو با محتوا تغییر می کند ، بار بعدی که صفحه درخواست میشود، HTML را مجددا تولید می نمایند.

سیستم تولید محتوا سایت 

هر کدام از این روشها مزایایی دارند. اجازه دهید هرکدام از آنها را به صورت انفرادی بررسی کنیم. ابتدا سیستمی را بررسی می کنیم که تمام صفحات خود را به صورت On-the-Fly تولید میکند. در چنین سیستمی، هر زمانی که کاربر یک صفحه را درخواست می کند، داده های لازم برای ایجاد یک صفحه بازیابی و در الگوی HTML قرار داده می شوند. هر کاربر یک صفحه معمول ایجاد شده برای خودش را دریافت می نماید.

این نوع سیستم، افزودن اختصاصی سازی به سایت شما را بسیار آسان می نماید چون تمام صفحات از قبل برای هر کاربر به صورت پویا ایجاد شده اند. اختصاص صفحه برای آن کاربر، ساختار سیستم را اصلا تغییر نمی دهد، عیب این سیستم این است که از نظر عملکردی بسیار طاقت فرسا است. زمانی که کاربر یک صفحه ایستا را درخواست می نماید، سرویس دهنده فقط باید فایل را بخواند و آن را برای کاربر ارسال نماید. تولید هر صفحه با یک متن CGI میتواند کار سرویس دهنده را مشکل سازد.

برای برخی سایت ها، بهترین راه حل ایجاد صفحات با استفاده از یک برنامه و سپس ذخيره HTML تولید شده در سرویس دهنده وب و درنهایت استفاده از آن فایل ها به صورت ایستا می باشد مزیت این روش، عملکرد خوب آن است. هر زمان که چیزی تغییر میکند ، میتوانید سایت خود را بسازید و سپس آن را به صورت یک سایت کاملا ایستا، عرضه نمائید. هر زمان که محتوای جدیدی را اضافه می نمائید با تغییری انجام می دهید، می توانید آن تغییرات را منتشر کنید که در اینصورت فایل های تولید شده به صورت پویا روی فایل های قدیمی نوشته خواهند شد، عیب این سیستم این است که نمی توانید محتوای واقعا پویا را در این صفحات ایجاد نمائید. محتوا فقط همانند آخرین باری که منتشر شده است، تازه (fresh) می باشد. عیب دیگر این است که زمانی که میخواهید محتوای خود را رون آمد نمائید، محتوا باید به صورت دستی منتشر شود. تغییرات به طور اتوماتیک به محتوای سایت منتقل نخواهند شد

سومین گزینه، نگارش سیستمی است که صفحات را به صورت پویا تولید میکند و سپس تا زمانی که آنها تغيير کنند، آنها را مورد استفاده قرار میدهد. زمانی که یک تغيير در محتوای اساسی تشخیص داده شود، صفحه موجود، در حافظه نهانی حذف می شود و یک صفحه جدید جایگزین آن می گردد. مهم ترین مسئله در مورد این سیستم ها این است که آنها این مزیت را ارائه می نمایند تا محتوای جدید را برای کاربران سريعا قابل دسترس سازند و در عین حال اگر لزومی نداشته باشد، در آن زمان هیچ صفحه ای را به صورت پویا تولید نمی کنند. مشکل اصلی در اینجا این است که ایجاد ساختار، خیلی پیچیده است. اگر بخواهید از این نوع ساختار استفاده کنید، باید به دنبال برخی از سیستم های انتشار محتوای شرکت های دیگر بروید که این نوع عملکرد را پشتیبانی میکنند.

ذخیره داده ها برای سیستم انتشار محتوی

یکی از سوالات بزرگی که ممکن است به هنگام ایجاد یک سیستم انتشار محتوی با آن مواجه شویده نحوه ذخیره داده های مرتبط با سایت خودتان می باشد، غالبا خود محتوای سایت، در یک پایگاه داده های رابطه ای ذخیره می شود. همچنین میتوانید برای ذخیره داده ها در یک وب سایت از فایلهای Flat استفاده نمائید.

به جای طراحی فرمت فایل خود، می توانید از ،XML براي فرمت بندی داده ها جهت سیستم انتشار خود استفاده نمائید. 
Extensible Markup Language-XML یک زبان نشانه گذاری مشابه HTML است، تفاوت آنها در این است که XML به جای محدود کردن شما به مجموعه خاصی از برچسب ها شما را قادر می سازد تا با ایجاد برچسب های خودتان، زبان نشانه گذاری موردنظر خود را بنویسید. تنها مشکل این است که زبان و فایل های ایجاد شده با آن زبان، باید قوانین مشخص شده بوسیله استاندارد XML را احراز نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد XML به آدرس زیر مراجعه نمائید.

http://www.xml.com

بررسی سیستم های انتشار محتوی سایت 4از 5براساس 81 رای

0 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

4 + 2 =

پربازدیدترین ها