بررسی کاربردهای کلان داده (big data)

  • توسط جهانی
  • 0 دیدگاه
  • اخبار تکنولوژی
بررسی کاربردهای کلان داده (big data)

از کاربردهای کلان داده (big data) می­توان به افزایش بهره وری کسب و کار، آگاهی و جهت گیری سازمان بر اساس اطلاعات موجود، استفاده از کلان داده در خدمات مشتری، کمک به شناسایی و توسعه سرویس ها و محصولات جدید، ارتباط با خدمات مشتری از طریق بهترین تجربه مشتری، شناسایی بازارهای کسب و کار، تشخیص زمان درست ورود به بازار کار، کسب اطلاعات درباره ی مشتری، پیشینه بودجه و برنامه ریزی آینده، تحلیل سرویس مشتریان، قیمت گذاری و ... اشاره کرد.

کلان داده (big data) سه خروجی ارائه می­دهد که عبارت است از چه چیزی در کسب و کار اتفاق افتاده است، چه چیزی در آینده کسب و کار اتفاق می­افتد(تحلیل پیشگویانه) و باید چه اتفاقی در این کسب و کار بیفتد. کلان داده بسیار مورد توجه و استقبال مدیران سازمان ها است چرا که به آنها یک نگرش و بینش روشن در مورد فرآیند کسب و کار ارائه می­دهد. البته کلان داده برای کاربران یک سازمان و یا مشتریان یک کسب و کار نیز مفید است چرا که باعث ارائه خدمات با کیفیت و بهتر می­شود.

کاربرد های کلان داده 

کلان داده (big data) می­تواند در زمینه های بسیاری مانند بهداشت و درمان، آموزش، تولید، ورزش، علوم اجتماعی، دولت و... به کار گرفته شود.

بهداشت و درمان

پردازش کلان داده ها می­تواند در صنعت بهداشت و درمان در قالب ارائه خدمات بهتر به عموم مردم کمک کند که این امر منجر به شناسایی روش های شخصی سازی شده برای بیماران می­شود. این شخصی سازی درمان می­تواند منتج به افزایش سلامت جامعه و کاهش هزینه های دولت در بخش بهداشت و درمان شود.

دارو های داده محور[1] شامل تحلیل حجم گسترده ای از سوابق جهت یافتن الگوهایی با قابلیت کمک به دانشمندان جهت شناسایی بیماری ها در مراحل ابتدایی و تولید داروهای جدید می­شود.

آموزش

کلان داده در صنعت آموزش می­تواند به شخصی سازی فرآیند یادگیری کمک کند. موضوعی که تا قبل از پیدایش سیستم های یادگیری و جمع آوری داده های آموزشی مطرح نبود. این شخصی سازی به نوبه خود می­تواند باعث شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و دانشجویان شود و پویایی محیط یادگیری را افزایش دهد.

تولید

در صنعت تولید استفاده از کلان داده ها می­تواند به تولید طبق نیازهای مشتری کمک کند، زمان تولید محصول را کاهش دهد. همینطور با استفاده از شبیه سازی و بهینه سازی با استفاده از کلان داده ها می­توان خط تولید را به صورت بهینه طراحی کرد و بسیاری از عیوب خط تولید و کالا ها را پیش از شروع به کار خط تولید شناسایی کرد.

خرده فروشی

در صنعت خرده فروشی از کلان داده ها برای شناسایی نیازهای بهتر مشتریان و ارائه تبلیغات و بازاریابی سفارشی شده استفاده می­شود. این شرکت ها در تلاش هستند با جمع آوری داده های عددی، متنی و تصویری، تجربه خرید مشتری از کانالهای مختلف را بهبود بخشند و بتوانند نیازهای آنان را برآورده سازند.

دولت

دولت می­تواند از کلان داده ها برای ایجاد شفافیت، خدمات رسانی بهتر به مردم، استفاده بهینه از منابع محدود و تخصیص بودجه به فعالیت های موجود استفاده کند. همینطور می­تواند برای کمک به مردم در زمان بحران، اطلاع رسانی به روش های جدید به مردم و مبارزه با فقر و جرم و جنایت کلان داده ها را به کار گیرد.

علوم اجتماعی

در مطالعات علوم اجتماعی کلان داده (big data) می­تواند ابزاری جدید برای  بررسی پیچیدگی رفتار انسان ها اعم از رفتارهای فردی و اجتماعی باشد و دریچه ای جدید برای مطرح کردن سوالهای جالب تر و یافتن الگوهایی که تا پیش از این ناشناخته بود.

شبکه های اجتماعی

یکی از حوزه های کاربردی کلان داده در شبکه های اجتماعی عبارتند از: تحلیل شبکه های اجتماعی، شناسایی چهره، تطابق پروفایل و ... اشاره کرد. شبکه های اجتماعی بسیار به روز و در تعامل با بدنه اصلی جامعه هستند. کانال توزیعی که به هیچ عنوان در دنیای قبل از این رسانه ها وجود نداشت. حال که این شبکه توزیع رایگان در اختیار شرکت ها قرار گرفته است. صاحبین این جوامع مجازی در راستای بهره وری هرچه بیشتر از این رسانه ها در جهت تأمین منافعشان تلاش می­کنند.

ورزش

در علوم ورزشی از کلان داده ها برای افزایش کارایی ورزشکاران در تمرین و مسابقه، پیشگیری از بروز مصدومیت و یافتن بهترین راهبرد برای مسابقات پیش رو استفاده می­شود.

خطوط هوایی

شرکت های هوایی با جمع آوری و آنالیز داده های داخلی و خارج از سیستم اداری خود توانسته اند با تحلیل عواملی مانند درآمد کارمندان، فاصله پروازهای آنان و ... استهلاک سالیانه شان را تا 27 درصد کاهش دهند.

پیش بینی و مقابله با بلایای طبیعی و انسانی

با تحلیل داده های به دست آمده از سنسورها می­توان محل احتمالی زمین لرزه های بعدی را پیش بینی و با آنالیز الگوهای رفتاری انسان ها می­توان به سرنخ هایی که قادر است یه سازمان ها جهت نجات جان افراد و کمک رسانی بیشتر به بازماندگان کمک کنند، دست پیدا کرد. همچنین با به کارگیری تکنولوژی تحلیل کلان داده ها می­توان جهت حفاظت از جان مهاجران در مناطق جنگی سراسر دنیا استفاده کرد.

بررسی کاربردهای کلان داده (big data) 4از 5براساس 98 رای

0 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

3 + 5 =

پربازدیدترین ها