کلان داده (Big data) چیست؟ معیارهای تشخیص کلان داده ها کدام اند؟

  • توسط جهانی
  • 1 دیدگاه
  • اخبار تکنولوژی
کلان داده (Big data) چیست؟ معیارهای تشخیص کلان داده ها کدام اند؟

یکی از مباحث مهم و مطرح در دنیای امروز ذخیره سازی و ‍‍‍پردازش کلان داده ها (Big data) می ­باشد. کلان داده، به داده هایی گفته می­شود که مدیریت و پردازش آن­ها خارج از توانایی راه حل­ها و سیستم های موجود است.

حدود ۹۰ درصد کل داده هایی که در جهان موجود است در چند سال گذشته تولید شده است (عکس، ویدئو، حرکت ماوس، لایک ها و...). همچنین تنوع داده و افزایش داده های غیرساختارمند باعث شد شرکت های بزرگ همچون گوگل، یاهو و... باحجم و تنوع بسیار زیاد از داده هایی که کاربرانشان  تولید می­کنند روبه رو شوند. ذخیره این حجم بالایی از داده با تنوع زیاد بر روی کامپیوترها و ماشین های ارزان قیمت و ابزارهایی مانند اوراکل و ... امکان پذیر نیست.

یکی از کارهای اولیه که در این زمینه پیشنهاد می­شود ، فشرده سازی داده هاست. این امر در داده های بزرگ چندان کارساز نیست ، زیرا یکی دیگر از خصوصیات داده های بزرگ ، تنوع آن­ها است. این داده ها از انواع مختلفی تشکیل شده اند که این غیرساخت یافتگی ، فشرده سازی آن ها را دشوار کرده و در بعضی شرایط به گونه ای است که همان زمانی که برای پردازش آن­ها به واسطه روش های سنتی صرف میشود ، برای فشرده سازی هدر می­رود. به همین دلیل فشرده سازی کاربردی در پردازش داده های بزرگ ندارد.

از آنجا که پردازش و ذخیره سازی داده ها کاری بسیار مشکل است؛ با روبه­رو شدن با این چالش جدید دانشمندان به دنبال راه حل و ابزارهای جدید برای مدیریت و پردازش کلان داده ابزارهای مختلفی را تولید کردند. یکی از این ابزارها و محبوب ترین آن­ها هدوپ­­­ نام دارد. هدوپ (Hadoop) را حتی بر روی سیستم های ارزان قیمت و معمولی می­توان نصب و اجرا کرد و دیگر نیازی به کامپیوترهای گران قیمت و غول آسا نیست و می­توان با شبکه کردن چند کامپیوتر معمولی و تقسیم داده ها بر روی این کامپیوترها، کلان داده ها را مدیریت کرد.

 در تصویر زیر نمونه هایی از کلان داده که در یک دقیقه تولید می­شوند نشان داده شده است:

کلان داده ها

کلان داده چیست؟

عبارت کلان داده مدت­ها است که برای اشاره به حجم عظیمی از داده ها که توسط سازمان های بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل می­شوند مورد استفاده قرار می­گیرند و معمولا به داده­هایی گفته می­شود که اندازه آن­ها فراتر از حدی است که با نرم­افزارهای معمول بتوان آن­ها را در یک زمان معقول پردازش کرد.

طبق تعریف مؤسسه تحقیقاتی گارتنر: کلان داده، داده هایی هستند بسیار انبوه، پرسرعت و گوناگون که نیاز به روش های پردازشی تازه ای دارند و دائما از لحاظ حجم، نرخ تولید داده و تنوع در حال تغییر هستند.

معیارهای تشخیص کلان داده

حجم (Volume) بالا به تنهایی معیار مناسبی برای تشخیص کلان داده نیست؛ علاوه بر حجم سرعت (Velocity) و تنوع (Variety) نیز از معیارهای اصلی و مهم برای تشخیص کلان داده می­باشند. معیارهای فرعی دیگری نیز وجود دارند که تا ده مورد را می­توان نام برد.

حجم داده

حجم داده ها به صورت نمایی در حال رشد است. منابع مختلفی نظیر شبکه های اجتماعی، سرورهای وب، تصاویر ماهواره ای، تراکنش های بانکی، محتوای صفحات وب، اسناد دولتی و ... وجود دارد که حجم بسیار زیادی تولید می­کنند.

نرخ تولید داده یا سرعت

داده ها از طریق برنامه های کاربردی و سنسورها با سرعت بسیار زیاد و به صورت بلادرنگ تولید می­شوند. بسیاری از کاربردها  نیاز دارند به محض ورود داده  به درخواست کاربر پاسخ دهند.

برای مثال شرکتی که نرخ تولید داده ­هایش درسال یا هر دو سال یکبار حدود 1درصد باشداستفاده از هدوپ و کلان داده توصیه نمی­شود. اما توییتر یک بیلیون توییت در هر 72 ساعت از 140 میلیون فعالیت کاربران توییتر دارد که نرخ تولید قابل توجهی است.

تنوع

انواع منابع داده و تنوع در نوع داده بسیار زیاد است که در نتیجه ساختارهای داده ای بسیار زیادی وجود دارد. مثلا در وب افراد از نرم افزارها و مرورگرهای مختلفی برای ارسال اطلاعات استفاده می­کنند. بسیاری از اطلاعات مستقیما از انسان دریافت می­شود و بنابراین وجود خطا اجتناب­ناپذیر است. این تنوع سبب می­­شود جامعیت داده تحت تاثیر قرار بگیرد؛ زیرا هرچه تنوع بیشتری وجود داشته باشد، احتمال بروز خطای بیشتری نیز وجود خواهد داشت.

داده ها 

معیارهای اصلی تشخیص کلان داده:

آمار کلان داده ها صحت (Veracity)

با توجه به اینکه داده ها از منابع مختلف دریافت می­شوند، ممکن است نتوان به همه آن­ها اعتماد کرد. مثلا در یک شبکه اجتماعی، ممکن است نظرهای زیادی در خصوص یک موضوع خاص ارائه شود. اما اینکه آیا همه آن­ها صحیح و قابل اطمینان هستند، موضوعی است که نمی­توان به سادگی از کنار آن در حجم بسیاری زیادی از اطلاعات گذشت. البته بعضی تحقیقات این چالش را به معنای حفظ همه ی مشخصه های داده اصلی بیان کرده اند که باید حفظ شود تا بتوان کیفیت و صحت داده را تضمین کرد.

اعتبار (Validity)

با فرض اینکه داده صحیح باشد، ممکن است برای برخی کاربردها مناسب نباشد یا به عبارت دیگر از اعتبار کافی برای استفاده  در برخی از کاربردها  برخوردار نباشد.

نمایش (Visualization)

یکی از کارهای مشکل در حوزه کلان داده، نمایش اطلاعات است .اینکه بخواهیم کاری کنیم که حجم عظیم اطلاعات با ارتباطات پیچیده، به خوبی قابل فهم و قابل مطالعه باشد از طریق روش های تحلیلی و بصری سازی مناسب اطلاعات امکان پذیری است.

ارزش (Value)

این موضوع دلالت بر این دارد که از نظر اطلاعاتی  برای تصمیم گیری چقدر داده حائز ارزش است . به عبارت دیگر آیا هزینه ای که برای نگهداری داده و پردازش آن­ها می­شود، ارزش آن را از نظر تصمیم­گیری دارد یا نه.

نوسان (Volatility)

سرعت تغییر ارزش داده های مختلف در طول زمان می­تواند متفاوت باشد. در یک سیستم معمولی تجارت الکترونیک، سرعت نوسان داده ها زیاد نیست و ممکن است داده های موجود مثلا برای یک سال ارزش خود

را حفظ کنند. اما در کاربردهایی نظیر تحلیل ارز و بورس، داده ها با نوسان زیادی مواجه هستند و داده ها به سرعت ارزش خود را از دست می­دهند و مقادیر جدیدی به خود می­گیرند. اگرچه نگه داری اطلاعات در زمان طولانی به منظور تحلیل تغییرات و نوسان داده ها حائز اهمیت است ؛ افزایش دوره نگهداری اطلاعات، مسلما هزینه های پیاده سازی زیادی را در بر خواهد داشت که باید در نظر گرفته شود.

معیارهای فرعی تشخیص کلان داده

کلان داده (Big data) چیست؟ معیارهای تشخیص کلان داده ها کدام اند؟ 4از 5براساس 189 رای

1 دیدگاه

  • فروهمند

    مقاله ی خیلی کاملی بود. مبحث بیگ دیتا و کلان داده خیلی جدیده و تو سایتای فارسی چیز زیادی نمیشه پیدا کرد. امیدوارم مقالاتتون ادامه دار باشه

    پاسخ

دیدگاه خود را ارسال کنید

8 + 15 =

پربازدیدترین ها