سئو چیست؟ راهنمای کامل کسب رتبه نخست در گوگل

  • توسط معین
  • 3 دیدگاه
  • سئو
سئو چیست؟ راهنمای کامل کسب رتبه نخست در گوگل

در این مقاله تمام اصول سئو و بهنیه سازی موتورهای جستجو به همراه معانی و مفهوم آن ها را در اختیارتون می گزاریم.

بعد از طراحی سایت برای اینکه سایت ما در معرض دید عموم قرار بگیرد و در نتایج سرچ موتورهای جستجو دیده شود یک سری اقدامات لازم است انجام دهیم که به این اقدامات سئو و بهینه سازی سایت به منظور موتورهای جستجو گفته می شود.

وقتی وارد موضوع سئو می شوید و میخواهید آن را فرا بگیرید باید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و با اصطلاحات و مفاهیمی که مربوط به بهینه سازی سایت می شود آشنا باشید. ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که در مورد سئو امکان دارد به گوش شما بخورد را بیان کنیم.

راهنمای کامل مفاهیم سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو

بهینه سازی موتور های جستجو (search Engine Optimization)

بهینه سازی موتورهای جستجو شامل استراتژی ها، تکنیک ها و تاکتیک هایی است که منجر می شود یک سایت در مکان های بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو قرار گیرد و تعداد بازدیدکنندگان را افزایش یابد.

 

سئوی کلاه سیاه (black Hat Seo)

سئوی کلاه سیاه به استفاده از روش ها  استراتژی هایی گفته می شود که فقط روی موتورهای جستجو توجه دارند و فقط اقداماتی را انجام می دهند تا موتورهای جستجو آن ها را دوست داشته باشند.

جی اس او (facebook graph serach optimization)(GSO)

GSO یکی از شیوه های بهینه سازی موتورهای جستجو است که روی بهینه سازی محتوای تولید شده توسط یک فرد یا یک شرکت و با هدف بهبود نتایج جستجو در گراف جستجوی فیس بوک تمرکز دارد

سئوی ارگانیک organic SEO

سئوی ارگانیک عبارتی است که برای توضیح فرایند به دست آوردن جایگاه بالا در موتورهای جستجو به صورت طبیعی به کار می رود.

رنک Rank

رنک به معنی جایگاهی است که یک وب سایت یا یک وب پیج در صفحه نتایج جستجو دارد. برای مثال، اگر وب سایت شما در مورد میکروفون ها است، زمانی که یک شخص واژه «میکروفون» را جستجو می کند، اینکه در چندمین نتیجه جستجو ظاهر شوید (مثلا بین ۵ نتیجه اول، در صفحه اول یا در صفحه ۳۰ ام) نشان دهنده رنکینگ شماست.

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing (SEM

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM یکی از انواع بازاریابی اینترنتی است. در این نوع از بازاریابی در مورد روش هایی که می توان جایگاه یک وب سایت را در نتایج جستجو ارتقا داد تا به این شکل بیشترین بازدید کننده را به دست آورد، بحث میشود.
SEM شامل مواردی از جمله سئو، تحقیق در مورد کلیدواژه ها، تجزیه و تحلیل رقبا و سایر سرویس های موتورهای جستجو است که منجر به افزایش ترافیک سایت می شود. در واقع SEM واژهای گسترده تر از سئو است. هدف سئو بهتر کردن نتایج جستجوی ارگانیک است، در حالی که SEM از موتورهای جستجو برای تبلیغ سایت یا کسب و کار به مشتریان اینترنتی استفاده می کند تا مشتریان هدفمند را به وب سایت جذب کند.

سرویس های موتورهای جستجو search engine services

سرویس های موتورهای جستجو مجموعه ای از سرویس ها است که توسط یک فروشنده ثالث است ارائه می شود و به سازمان ها و کسب و کارها کمک می کند تا بیشتر دیده شوند و رنکینگ بهتری در نتایج موتورهای جستجو به دست آورند. سرویس های معمول شامل سرویس های سئو، سرویس های SEM و ارتقا و بهینه سازی وب سایت هاست.

صفحه نتایج موتور جستجو (Search Engine Results Page (SER

صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP، وب پیجی است که موتور جستجو به عنوان نتیجه برمی گرداند.. موتورهای جستجوی اصلی به حالت معمول سه نوع لیست در SERP خود بر می گرداند. یکی لیست نتایجی که توسط اسپایدر موتور جستجو یافت شده، دیگری لیست سایت هایی که توسط یک انسان به دایرکتوری موتور جستجو معرفی شده اند و أخرى لیستی شامل وب پیج هایی که برای ظاهر شدن در SERP هزینه پرداخت کرده اند.

فراهم کننده سرویس سئو SEO services) SEO provider, SEO agency)

یک فراهم کننده سرویس سئو، به طور معمول یک فرد یا گروه است که از تکنیک های بهینه سازی موتورهای جستجو برای دستیابی به جایگاه های بالای نتایج ارگانیک استفاده می کند.

بهینه سازی رسانه های اجتماعی (Social Media Optimization (SMO

بهینه سازی رسانه های اجتماعی فرایند آگاه کردن مشتریان از یک محصول، برند یا رویداد، با استفاده از جوامع و رسانه های اجتماعی برای تولید محتوای ویروسی است. برخی از سرویس های سئو، سرویس های SMO نیز ارائه می دهند. 

SEO PR

SEO PR ترکیبی از واژه های سئو و ارتباطات اجتماعی یا Public Relation) PR) است. SEO PR فرآیند نوشتن مطالب مطبوعاتی و دیگر مقالات بازاریابی با هدف بهینه سازی موتورهای جستجو به منظور تولید منابع و افزایش ترافیک برای وب سایت است.

سئو اسپم SEO Spam

سئو اسپم عموما به معنای تکنیک های دست کاری سئو برای افزایش رنکنیگ در موتورهای جستجو است که شرایط و قوانین موتورهای جستجو را نقض می کند.

 

سئوی کلاه سفید white hat SEO

سئوی کلاه سفید به استفاده از استراتژیها، تکنیکها و تاکتیک های بهینه سازی، با تمرکز بر روی مخاطبان انسانی بجای تمرکز بر روی موتورهای جستجو اطلاق می گردد. این نوع از سئو به طور کامل قوانین و سیاستهای موتور جستجو را رعایت کرده و با آن همسو است.

تعاريف الگوریتم و موتور جستجو:

به منظور سئو و بهیه سازی سایت می بایست با تمامی الگوریتم های موتورهای جستجو آشنا باشید.

الگوریتم Algorithm

الگوریتم، یک فرمول یا مجموعه ای از گام ها و دستورالعمل هاست که یک مساله خاص را حل می کند. این قوانین یا دستورالعمل ها باید بدون ابهام و شفاف باشند. الگوریتم ها را میتوان با هر زبانی بیان کرد. الگوریتم های موتورهای جستجو به طور معمول برای ارزیابی سایتها و وب پیج های با کیفیت و قرار دادن آنها در صدر صفحه نتایج و همچنین جریمه کردن و پایین آوردن رنکینگ صفحه های بی کیفیت به کار می روند. هدف از تغییر الگوریتم های بهتر شدن تجربه کاربران در استفاده از موتورهای جستجو است.

موتورهای جستجو search engine

موتورهای جستجو برنامه هایی هستند که مستندات وب را به دنبال کلیدواژه ها می گردند و لیستی از مستنداتی که آن کلیدواژه در آن وجود دارد را بر می گردانند. یک موتور جستجو در واقع یک کلاس عمومی از برنامه هاست، با این حال این اصطلاح معمولا برای مشخص کردن سیستم هایی همانند گوگل، بینگ و یاهو به کار می روند. این موتورها کاربران را قادر می سازند تا در مستندات شبکه جهانی وب به جستجو بپردازند.

الگوریتم مرغ مگس خوار Google Hummingbird

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یک پروژه جدید است که با هدف بهتر کردن تجربه کاربران گوگل طراحی شده است. این الگوریتم تمرکز خود را از کلیدواژه ها فراتر برده است.

 

پاندای گوگل Google Panda

الگوریتم پاندای گوگل شامل مجموعه ای از به روزرسانی ها و رفرش داده هاست که به افزایش اعتبار نتایح جستجوی گوگل کمک می کند. آپدیت ۴ از این الگوریتم، در موتور جستجوی گوگل استفاده می شود. پاندای ۴ در اواخر می ۲۰۱۴ گسترش پیدا کرد. شواهد حاکی از این است که این الگوریتم بر روی ۷ درصد از کل کوئری های جستجوی انگلیسی تاثیر گذاشته است.

وام روز پرداخت گوگل Google Payday Loan

الگوریتم وام روز پرداخت گوگل، سایت های اسپم، یعنی سایتهایی که از سئوی کلاه سیاه برای افزایش رنکینگ استفاده می کنند را فیلتر می کند.

الگوریتم پنگوئن Google Penguin

الگوریتم پنگوئن مجموعه ای از آپدیت ها برای یک الگوریتم موتور جستجو است که به افزایش اعتبار نتایج جستجو برای کاربران منجر می شود.

الگوریتم کبوتر گوگل Google Pigeon

الگوریتم کبوتر گوگل، codename ای است برای یکی از آپدیت های الگوریتم جستجوی محلی گوگل که در تاریخ ۲۴ جولای ۲۰۱۴ عرضه شد. 

سابمیت دستی manual submission

سابمیت دستی به معنی اضافه کردن یک URL و جزئیات آن به موتور جستجو به صورت دستی است بجای اینکه از یک سرویس سابمیت لینک یا نرم افزار استفاده شود.

جستجوی طبیعی natural search

یک جستجوی طبیعی جستجویی است که نتایج را بر اساس ایندکس گذاری طبیعی برگرداند. در مقابل نتایج طبیعی، نتایجی وجود دارد که برای نمایش آن هزینه پرداخت شده است مانند تبلیغات و تغییرات ویرایشی که توسط خود موتور جستجو صورت می گیرد.

اسپایدر (spider (webcrawler

اسپایدر (خزنده وب) برنامه ای است که به صورت اتوماتیک صفحات وب را واکشی (fetch) می کنند اسپایدرها موتورهای جستجو را با صفحات یافت شده تغذیه می کنند.

جستجوی پرداخت شده paid search

جستجوی پرداخت شده نوعی از تبلیغات متنی است که صاحبان سایت هزینه آن را پرداخت می کنند تا وب سایت خود را در صفحه نتایج جستجوی موتور جستجو نمایش دهند.

robots.txt

Robots . txt نام رایج یک فایل متنی است که در پوشه ریشه (root directory) یک وب سایت بارگذاری شده و به کد HTML سایت لینک شده است. فایل robots
. txt برای ارائه دستورالعمل های مربوط به وب سایت به ربات های خزنده و اسپایدرها استفاده می شود.

نقشه سایت Sitemap

Sitemap با نقشه سایت، یک مدل بصری سلسله مراتبی از صفحات یک وب سایت است. نقشه های سایت به کاربران کمک می کند تا در صفحات مختلف یک سایت حرکت کنند و کلیه محتوای سایت را در قالب یک نمودار به کاربر نمایش میدهد. یک نقشه سایت، کار را برای اسپایدر موتور جستجو در یافتن همه صفحات یک سایت راحت تر می کند.

برای راهنمایی بیشتر کلیپ آموزش ساخت نقشه سایت و ثبت آن در وبمستر را برای شما در لینک زیر قرار داده ایم.روی لینک زیر کلیک کرده و نقشه سایت خود را بسازید:

6.51 MB

 

صفحه نتایج موتور جستجو SERP - search engine results page 

صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) صفحه ای است که یک موتور جستجو به عنوان نتیجه جستجوی یک کوئری برمی گرداند. موتورهای جستجوی اصلی غالبا سه لیست از نتایج برمی گردانند، یکی لیستی از صفحاتی که اسپایدر آنها را ایندکس گذاری کرده، دیگری لیستی که توسط یک انسان به دایرکتوری موتور جستجو ایندکس شده است و مورد سوم لیستی که برای نمایش آن پول پرداخت شده است.

Sitewide

Sitewide به ساختار پیوندی و ناوبری اشاره دارد که در کل یک وب سایت مستقر است.

 

کلیدواژه ها و عبارات کلید واژه ای مربوط به سئو و بهینه سازی وب سایت :

hidden keyword

این عبارت به کلمات کلیدی یا عباراتی اشاره دارد که در سورس کد HTML قرار داده شده و قابل مشاهده توسط کسانی که از صفحه وب بازدید می کنند نمی باشد.

کیورد استافینگ keyword stuffing

کیورد استافینگ تکنیکی است که در آن تعداد زیادی از کلیدواژه خاص را در یک صفحه وب به کار می برند تا موتورهای جستجو این صفحه را به عنوان صفحه ای مرتبط با آن موضوع شناسایی کنند. موتورهای جستجو اغلب این گونه سایت ها را (در صورت تشخیص) جریمه می کنند و ممکن است این صفحات را از نتایج جستجویشان حذف کنند.

جستجوهای طولانی مربوط به کلیدواژه ها The Long Tail search

جستجوهای طولانی مربوط به کلیدواژه های دم دراز است. در کوئری های جستجو، استفاده از واژه های اصلی و رایج مهم است اما سایر کلیدواژه ها و کوئری های طولانی تری که مورد جستجو قرار می گیرند نیز اهمیت دارند.

Keyphrase

عبارات یا واژه هایی که با یک کلیدواژه چندگانه یا ترکیب خاصی از چندین کلید واژه است که کاربر در یک موتور جستجو وارد می کند.

keyphrase movement

حرکت keyphrase، تغییر در جایگاه یک صفحه وب در صفحه نتایج یک موتور جستجو (SERP) است که می تواند ارتقا یافته یا نزول کند.

keyphrase position

جایگاه یک صفحه وب در صفحه نتایج یا SERP یک موتور جستجو است زمانی که یک کاربر یک عبارت خاص را جستجو می کند. صفحه اول نتایج معمولا ۱۰ جایگاه برتر keyphrase را شامل می شود.


کلیدواژه Keyword

کلیدواژه در واقع واژه ای است که یک موتور جستجو استفاده می کند تا به دنبال صفحات مرتبط با یک موضوع بگردد.

keyword density

تراکم کلیدواژه به معنی اندازه گیری در صد دفعاتی که یک کلیدواژه یا عبارت خاص در یک صفحه ظاهر شده در مقایسه با تعداد کل کلمات آن صفحه است.


keyword frequency

فرکانس کلیدواژه، تعداد دفعاتی است که یک کلیدواژه یا عبارت بر روی یک صفحه نمایش داده می شود یا در کل سایت استفاده می شود.


keyword prominence

مکان های برجسته برای قرار دادن کلیدواژه ها یا عبارات در یک صفحه وب است. جایگاه های برجسته ممکن است در header صفحه، متا تگ ها، پاراگراف آغازین یا در شروع یک جمله باشد.


keyword search

یک نوع از جستجو است که به دنبال مستنداتی می گردد که با واژه های مشخص شده توسط کاربر مطابقت داشته و آنها را در بردارد.

 

مفاهیم و اصطلاحات مربوط به لینک ها و بک لینکها:

  • (backlink (inbound link

Backlink یک لینک پیوندی از یک صفحه خارجی به سایت شما است. نام دیگر بک لینک، لینگ خارجی است. این لینک ها در تعیین محبوبیت (یا اهمیت) سایت شما حائز اهمیت هستند.

  • (hyperlink (link

هایپرلینک (لینک) یک عنصر در یک سند الکترونیکی است که به یک مکان دیگر در همان سند با به سند کاملا متفاوتی اشاره می کند. به طور معمول، شما با کلیک بر روی یک هایپرلینک به آن لینک منتقل می شوید. هایپرلینکها ضروری ترین عنصر در سیستم های هایپر تکست از جمله شبکه جهانی وب می باشند.

  • لینک سازی Link building

لینک سازی فرآیند مبادله لینک با وب سایت های دیگر برای افزایش بک لینک های سایت خود می باشد.

  • Link checker

Link Checker یک ابزار نرم افزاری یا سرویس آنلاین است که برای تأیید و بررسی لینکهای شکسته در سایت شما مورد استفاده قرار می گیرد.

برای بررسی لینک های شکسته سایتتون می توانید به سایت رایگان brokenlinkcheck.com مراجعه کنید. این سایت کاملا لینک های شکسته سایتتون رو پیدا میکنه و گزارش کاملی از این لینک های شکسته در اختیارتون قرار میده.

  • Link farming

link farming یا اصطلاحا کشاورزی لینک، روند تبادل لینک های دو طرفه با وب سایت ها است. ایده پشت آن افزایش تعداد سایت هایی است که به سایت شما لینک میدهند.

  • محبوبیت لینک Link popularity

محبوبیت لینک، در واقع توصیف کننده ارزش وب سایت است، که بر اساس میزان کیفیت لینک های ورودی به صفحات آن اندازه گیری می شود.

  • لینک با کیفیت quality backlink

یک لینک با کیفیت، بک لینکی است که توسط کلیدواژه یا عبارت مورد نظر شما به سایتتان لینک شده است، علاوه بر آن از سمت سایتی است که از نظر موضوع محتوا مشابه سایت شماست. یک لینک با کیفیت، بهتر است از وب سایتی باشد که دارای قدرت دامنه یا قدرت صفحه بالاتری نسبت به سایت شماست یا لینکی از سایت های با دامنه gov. يا edu. می باشد.

  • لینک دو جانبه reciprocal link

یک پیوند دو جانبه، توافقی است که بین دو صاحب سایت، برای ارائه لینک از وب سایت خود به وب سایت دیگری صورت می گیرد.

  • لینک عمیق deep link

یک لینک عمیق، لینکی است از یک صفحه وب یا از صفحه نتایج یک موتور جستجو، به صفحه ای غیر از صفحه اصلی یک سایت اشاره می کند. به طور معمول، صفحه اصلی یک سایت، در سلسله مراتب صفحات آن سایت در بالا قرار دارد و سایر صفحات «عمیق» در نظر گرفته می شوند.

  • duplicate content

محتوا (یا متن) که از سایر صفحات وب کپی شده با استفاده مجدد شده است. محتوای تکراری اغلب برای کمک به افزایش چگالی کلمات کلیدی استفاده می شود، با این حال برخی از موتورهای جستجوگر، از جمله گوگل، متن های تکراری را فیلتر می کنند و ممکن است هنگامی که شما از محتوای تکراری استفاده می کنید، سایت شما را جریمه کنند و جایگاه شما در آن کلیدواژه افت کند. محتوای تکراری همیشه عمدی اتفاق نمی افتد. به عنوان مثال، نسخه های متناسب با چاپگر یا نسخه های محلی صفحات ممکن است محتوای تکراری ایجاد کند.

  • fresh content

محتوای تازه، به هر محتوای جدید با محتوای با طبیعت پویا گفته میشود و دلیلی است برای اینکه کاربران از وب سایت شما بازدید کنند. بسیاری از متخصصان SEO معتقدند که با استفاده از محتوای تازه، شما می توانید جایگاه صفحه خود را در نتایج موتورهای جستجو SERP بهتر کنید. بعضی ازموتورهای جستجو ممکن است یک سایت را به طور متناوب بخزند، آن هم به این دلیل که محتوای آن مرتبا تغییر کرده و به روز می شود.

  • invisible text

متن نامرئی یا متن پنهان، متنی است که رنگ آن با رنگ پس زمینه سایت یکی است و این باعث می شود برای کاربر قابل مشاهده نباشد مگر اینکه آن را های لایت کند. نام دیگر این کار keyword stuffing پنهان است.

  • alt tag

تگ alt یک خصیصه HTML است که در یک تگ IMG یا عکس تعریف می شود. زمانی که یک عکس در یک صفحه لود نشود این متن جایگزین نمایش داده می شود. 

  • Spamdexing

Spamdexing تمرین استفاده از تاکتیک های نامناسب SEO در تلاش برای دست کاری نتایج و با قرار دادن وب سایت در جایگاه های بالاتر از صفحات نتایج موتورهای جستجو است. Spamdexing که از آن با نام اسپم موتور جستجو یا سئوی کلاه سیاه نیز یاد می کنند مواردی همچون keword stuffing اسپم لینک، کپی کردن محتوای تکراری و دارای حق کپی رایت، ربودن صفحه ( page hijacking) و ... را شامل میشود.
از doorway ا دروازه یا doorway که با نام های دیگری همچون صفحه پرش، صفحه ورود، صفحه پل نیز از آن باد می شود، صفحه ای است که به طور خاص برای قرار گرفتن در جایگاه های بالای رتبه بندی موتور جستجو طراحی می شود.

  • Web authoring

نوشتن وب یا Web authoring دسته ای از نرم افزارها است که کاربر را قادر می سازد یک وب سایت را در فرمت انتشار دسکتاپ ایجاد کند. این نرم افزار، کدهای HTML مورد نیاز برای طرح بندی صفحات وب بر اساس آنچه کاربر طراحی می کند را تولید می کند.

  • webspam

وب اسپم که از آن با نام سرچ اسپم هم یاد می شود عبارتی است که برای توصیف آن دسته از وب پیج ها به کار می رود که با استفاده از تاکتیک های سئویی که برخلاف قوانین گوگل است ایجاد می شوند. در آپریل ۲۰۱۲ گوگل اعلام کرد که با استفاده از نسخه آپدیت شده ی الگوریتم پنگوئن قادر است تاکتیک های وب اسپم را در سایتها تشخیص دهد.

  • meta tag
    متاتگ یک تگ خاص HTML است که اطلاعاتی در مورد یک صفحه وب در خود دارد. متاتگ ها برخلاف سایر تگ های HTML نحوه نمایش صفحه را تحت تاثیر قرار نمی دهند. در عوض اطلاعاتی همچون ایجاد کننده صفحه اینکه هر چند وقت یکبار صفحه به روز رسانی می شود و اینکه موضوع صفحه چیست در اختیار قرار می دهد. خیلی از موتورهای جستجو از این اطلاعات برای ایجاد ساختار ایندکسی خود استفاده می کنند.

  • premium content
    محتوایی در وب سایت که در ازای پرداخت هزینه قابل دسترسی است. محتوای پرمیوم می تواند کتاب الکترونیکی، مقاله یا هر محتوایی باشد که در ازای پرداخت حق اشتراک در اختیار خوانندگان سایت قرار داده می شود. محتوای پرمیوم یک استراتژی کسب درآمد است.

  • sticky
    sticky یا چسبندگی یعنی یک سایت چقدر قابلیت دارد تا یک بازدید کننده را نگه دارد یا وی را تشویق کنند تا بعد از یک بار بازدید باز هم به سایت سر بزند (به سایت بچسبد). چسبندگی یک سایت به محتوای آن بستگی دارد که بازدید کنندگان را ترغیب می کند تا در آنجا باقی بمانند، البته این محتوا | لزوما نباید همان چیزی باشد که کاربر به دنبال آن بوده است. به عنوان مثال، علاوه بر محتوای اصلی که ممکن است دلیل اصلی بازدیدها باشد، یک سایت ممکن است ویژگی هایی نیز برای افزایش جذابیت مانند تعاملات اجتماعی، انجمن ها یا دانلودهای رایگان اضافه کند.

 

  • video SEO
    اصطلاح سئوی ویدئو به معنی بهینه سازی محتوای ویدئویی برای افزایش ترافیک موتورهای جستجو است. هدف از سئوی ویدئو این است که ویدئوی شما علاوه بر جستجوی ارگانیک، در نتایج جستجوی موتورهای جستجوی ویدئو نیز ظاهر شود. به این صورت که ترافیک به سمت سایت شما روانه شود نه به سمت هاست ویدئوی شما.

  • web beacon
    چراغ وب یک تصویر گرافیکی شفاف است که در یک نظارت بر رفتار کاربر استفاده می شود.
    سایت یا در یک ایمیل قرار می گیرد و برای سیستم مدیریت محتوا (content management system (CMS) / web content management (WCM)
    سیستم مدیریت محتوا (CMS) که سیستم مدیریت وب (WCM) نیز نامیده می شود، یک نرم افزار یا مجموعه ای از برنامه ها و ابزارهایی است که یک سازمان را قادر می سازد که به ایجاد، ویرایش، مرور و انتشار متن های الکترونیکی بپردازد. بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا یک اGU مبتنی بر وب دارند که ناشران را قادر می سازد تا با استفاده از یک مرورگر و به صورت آنلاین به CMS دسترسی داشته باشند. ابزارها، آنالیزگرها و اصطلاحات گزارش گیری
    absolute unique visitor
    بازدید کننده منحصر به فرد مطلق، در واقع گزارشی است از نوع بازدید کننده (visitor type). یعنی در یک بازه زمانی مشخص، بازدید کنندگان سایت شما را (هر بازدید کننده یک بار) شمارش می کند.

  • average page depth
    میانگین عمق صفحه یا عمق بازدید، ابزاری برای اندازه گیری تعداد صفحات وب سایت شما است که یک بازدید کننده در طول یک سیشن مرورگر مشاهده می کند.

  • average time on site
    میانگین زمان در سایت، یک نوع گزارش از بازدید کننده است که اطلاعاتی در مورد زمان صرف شده (در واحد دقیقه یا ثانیه) بازدید کننده در وب سایت شما ارائه میدهد.

  • asic metrics
    معیارهای پایه، اصطلاحی است که برای ارجاع به اساسی ترین اطلاعات موردنیاز برای درک میزان استفاده سایت به کار برده می شود. معیارهای پایه شامل داده های زیر است: بازدید، پرش (bounce). نمایش صفحات، متوسط زمان صرف شده در سایت و بازدیدهای جدید.

  • conversion rate
    را انجام داده اند، مثلا خرید
    نرخ تبدیل، به معنی درصد بازدید کنندگانی است که یک عملیات خاص کرده اند، یا یک کتاب الکترونیکی را دانلود کرده اند، کلیک کرده اند و ..

  • Google Analytics
    گوگل آنالیز، یک سرویس رایگان از گوگل است که مدیران و صاحبان وب سایت را قادر می سازد به صورت رایگان به داده های تجزیه و تحلیل وب سایتشان دسترسی داشته باشند. Google Analytics بازدید کنندگان سایت شما را دنبال می کند و همچنین عملکرد کمپین های بازاریابی شما را پیگیری می کند.

دانلود کلیپ آموزشی گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) :

 

  • Google Trends
    Google Trends یک سرویس رایگان Google است که نمودارهایی برای نشان دادن چگونگی جستجوی کلمات، عبارات و موضوعات در طول زمان ارائه میدهد. با استفاده از Google Trends شما می توانید تا سقف پنج موضوع را در یک زمان، مقایسه کنید و همچنین ببینید که این موضوعات هر چند وقت یکبار در خبرها ذکر شده اند و دریابید که در کدام مناطق جغرافیایی این موضوعات بیشتر مورد جستجو قرار گرفته اند.

  • top content
    محتوای تاپ، جزئیاتی در مورد صفحات پربازدید (محتوای با عملکرد بالا در وب سایت ارائه میدهد. این صفحات هستند که page view سایت شما را بالا می برند.

  • traffic sources
    منابع ترافیک، گزارشی است که یک بررسی کلی از منابع مختلفی که ترافیک را به سمت سایت شما هدایت می کنند، فراهم می آورد. به عنوان مثال ترافیک مستقیم (کلیک از بوک مارکها یا بازدید کنندگانی که URL شما را می دانند) یا موتورهای جستجو.

  • unique visitors
    هنگام ردیابی میزان ترافیک یک سایت، بازدید کننده منحصر به فرد، به شخصی که بیش از یک بار در یک دوره زمانی مشخص از یک وب سایت بازدید می کند اشاره دارد.

  • User session
    سشن کاربر یا جلسه کاربر، جلسه ای است که یک کاربر با یک آدرس آی پی منحصر به فرد در یک دوره زمانی مشخص در یک وب سایت صرف می کند. از تعداد جلسات کاربر در یک سایت، در اندازه گیری میزان ترافیک آن وب سایت استفاده میشود.

  • Web analytics
    تجزیه و تحلیل وب یک اصطلاح عمومی به معنی مطالعه تاثیر وب سایت بر روی کاربران آن است. ناشران اغلب از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل وب استفاده می کنند تا جزئیات دقیق در مورد اینکه چه تعداد بازدید کننده از سایتشان بازدید کرده، چند نفر از آنها بازدیدکنندگان منحصر به فرد بوده اند، چگونه به سایت دسترسی پیدا کرده اند (یعنی از طریقی یک لینک به سایت راه پیدا کرده اند یا مستقیما وارد شده اند)، چه کلید واژه هایی از سایت را جستجو کرده اند، چه مدت در یک صفحه خاص یا در کل سایت باقی مانده اند، روی چه لینک هایی از سایت کلیک کرده اند و چه موقع سایت را ترک کرده اند را اندازه گیری کنند.

سئو در سایت های که به صورت اختصاصی طراحی شده اند با سایت هایی وردپرسی و یا قالب آماده تفاوت چندانی ندارد ولی خب در سایت هایی که با مدیریت محتوای آماده نظیر وردپس طراحی شده اند یک سری از این اصول به صورت پیشفرض در این سایت ها رعایت شده است.

به منظور کسب اطلاع در زمینه سئوی سایت های وردپرسی می توانید مطلب برای سئو و بهنیه سازی سایت وردپرس چه باید بکنیم؟ را هم مطالعه کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشه و کاملا با سئو و مفاهیم پر کاربرد مربوط به سئو آشنا شده باشید.

سئو چیست؟ راهنمای کامل کسب رتبه نخست در گوگل 5از 5براساس 1 رای

3 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

3 + 10 =

پربازدیدترین ها