تاثیر رفتار کاربران بر سئو سایت چیست؟

  • توسط امامی
  • 0 دیدگاه
  • سئو
تاثیر رفتار کاربران بر سئو سایت چیست؟

امروزه رتبه بندی سایت ها در موتور های جستجو به شدت تحت تاثیر رفتار کاربران قرار گرفته است. اگر می خواهید در بین برترین نتایج موتور های جستجو قرار بگیرید و نام برند خود را در دنیای اینترنت معروف کنید، باید ابتدا بتوانید کاربران سایت خود را درک کنید.

بهینه سازی محتوا سایت شما بهترین راه برای جمع آوری و استفاده از داده های رفتار کاربران برای بهبود رتبه بندی در موتور های جستجوی است. اخیرا یک تحقیق توسط Dynamics Experienced نشان داده است که 70 درصد کاربران در صورتی که صفحه شما بهینه نباشد آن را ترک کرده و در دنیای وب به دنبال وب سایت دیگری برای برآورده کردن خواسته های خود می گردند.

اکثر سئو کاران و بازاریابان محتوا، داده های کاربران را در محتوا های خود ادغام نمی کنند و فقط به استفاده از کلمات کلیدی در جستجو ها توجه دارند. Forrester Research تخمین می زند که سازمان ها به طور موثر کمتر از 5٪ از داده های موجود خود را استفاده می کنند.

تغییرات در الگوریتم های موتور های جستجو منجر به توجه بیشتر به رفتار های کاربران شده است. بله، کلمات کلیدی و توضیحات متا هنوز هم مهم هستند. زیرا جستجوگرها  از آنها استفاده می کنند. با این حال، آنچه که واقعا شمرده می شود تنها کلمه کلیدی نیست، بلکه مقصود از استفاده از آن کلمه کلیدی است که برای الگوریتم ها مهم است.

هنگامی که به مطالعه درباره رفتار کاربران می پردازید این نکته را به خاطر داشته باشید که مردم ممکن است آن چه که شما انجام داده اید را فراموش کنند ولی هرگز حسی را که از آن دریافت کرده اند را فراموش نخواهند کرد. هنگامی که شما بخشی از یک محتوا را می خوانید که به شما حس خوبی می دهد و حس می کنید به تمام سوالات شما پاسخ داده شده است و یا راه حل مشکل شما ارائه شده است. 

داده های رفتار کاربران به طور مداوم تغییر می کند. همانطور که دانش آنها رشد می کند، کاربران تبدیل به جستجوگران بهتری می شوند. به همین دلیل است که شما باید بدانید که چه چیزی پشت یک کلمه کلیدی خاص است. این چیزی است که نشان می دهد چرا یک کلمه کلیدی حجم جستجوی بیشتری نسبت به دیگری دارد.

چه اتفاقی می افتد وقتی کاربری یک عبارت معروف را جستجو می کند؟ چه چیزی باعث شده تا او یک کلمه کلیدی را به جای یک عبارت بلند تر استفاده کند؟ 

در این مقاله نسبتا بلند، شما درک خوبی از داده های رفتار کاربران، نحوه تاثیر آن بر رتبه بندی موتورهای جستجوی و نحوه استفاده از این درک برای بهبود استراتژی بهینه سازی سئو سایت خود (استراتژی SEO) به دست خواهید آورد.

چگونه موتورهای جستجو تجربه کاربران را جمع آوری و تفسیر می کنند؟

موتورهای جستجو از الگوریتم های پیچیده ای برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می کنند. بازاریابان ممکن است این الگوریتم ها را کاملا درک نکنند، زیرا آنها مهندس نیستند و همچنین موتورهای جستجو بزرگ نمی خواهند مزیت رقابتی بودن خود را از دست بدهند. در حقیقت، بیش از 200 عامل رتبه بندی برای موتور های جستجو وجود دارند، اما همه آنها به یک معیار مهم اشاره می کنند: تجربه کاربر.

موتورهای جستجو چگونه اطلاعات کاربران را جمع آوری و تفسیر می کنند؟ ممکن است یکی از سئوالات مهم سئو (SEO) باشد، اما ارزش آن را دارد، زیرا ماندگاری دراز مدت در رتبه بندی های عالی، به دانش شما در مورد سئو مدرن بستگی دارد که آن هم مرتبط به هدف کاربران است.

هرچند الگوریتم های جستجو خودشان اختصاصی هستند، اما گوگل اطلاعاتی درباره عملکرد موتور های جستجو و نحوه جمع آوری داده ها از کاربران ارائه داده است. 

این فرآیند با جستجو عنکبوت ها آغاز می شود که صفحات وب را کاوش و فهرست می کنند. با توجه به رشد دنیای وب، این یک کار مداوم است. در سال 2013، دنیای وب دارای 30 تریلیون صفحه وب منحصر به فرد بود. در حالی که در سال 2008، این رقم فقط 1 تریلیون بود.

گوگل یک شاخص (درست مثل یک پایگاه داده) دارد، جایی که اطلاعات روزانه در مورد این صفحات وب که عنکبوت ها پیدا کرده اند ذخیره می کند. برای ذخیره این داده ها، گوگل نیاز به معادل 100 میلیون گیگابایت یا 1000 ترابایت فضا دارد.

چه اتفاقی می افتد زمانی که شما یک عبارت را در گوگل جستجو می کنید؟ موتورهای جستجو چگونه می توانند اطلاعاتی را که می خواهید در کسری از ثانیه به دست بیاورند؟

سرچ در موتور های جستجو 

جواب این است: هنگامی که یک عبارت را جستجو می کنید، در حقیقت یک درخواست را به صفحه گوگل ارسال می کنید. اما قبل از اینکه نتایجی که شما دنبال آن هستید باز گردد، ابتدا باید الگوریتمی را آغاز کنید، که اساسا تنها یک روش گام به گام برای حل مشکل است.

سپس، میلیون ها نتیجه در لیست رتبه بندی به شما نشان داده می شود و همه این ها اغلب کمتر از یک ثانیه طول می کشد.

نتایج موتور های جستجو 

پس چه چیزی در جستجو کلمه کلیدی “baby boy names” رخ داده است؟

اول، گوگل تلاش می کند دقیقا مشخص کند که کلمات کلیدیی درباره آن ها وجود دارند (نه فقط معنای تحت اللفظی، بلکه آنچه کاربر در ذهن خود دارد). تصویر زیر  یک فلوچارت را نشان می دهد که گوگل از آن برای بررسی کیفیت محتوا استفاده می کند.

بررسی کلمه جستجو شده توسط گوگل 

به یاد داشته باشید که کاربر یک تازه کار نیست اگر کلمه کلیدی را در موتور جستجو وارد می کنم، به این معنی است که من سطح دانش یا اطلاعاتی در مورد آن را داشته ام، هرچند هنوز چیزی را که می خواهم بدانم را درک نکرده باشم.

به عنوان مثال، اگر من برای بهترین گیتار آکوستیک جستجو کنم، ممکن است من یک گیتاریست حرفه ای نباشم، اما می دانم که این یک ابزار موسیقی است که می توانم با آن تمرین کنم.

دوم این که الگوریتم های گوگل املاء، مترادف ها و کلمات کلیدی جستجو شده در صنعتی که کلمه به آن تعلق دارد را چک می کنند. به عنوان مثال عبارتی مانند "خرید خانه در تهران" مربوط به صنعت املاک و مستغلات است. موتور جستجو هنگام رتبه بندی به محتوا و فیلد سایت در این زمینه نگاه می کند، نه یک سایتی که مربوط به سرگرمی و تفریح است.

تازه بودن (Freshness)، مرتبط بودن (relevance) و کیفیت (quality) از جدیدترین موارد سئو است که گوگل برای رتبه بندی صفحات اول موتور های جستجو از آن ها استفاده می کند.

مهم ترین موارد سئو  

هنگامی که موتور جستجو نیاز شما را فهمید، نتایج مربوطه را از بیش از 30 تریلیون صفحه (تعداد صفحات وب در سال 2013) بر اساس معنی، محتوا، زمینه و صنعت مرتبط دریافت می کند. 

در این مرحله، گوگل آماده نمایش نتایج جستجو است، اما ابتدا لازم است نحوه رتبه بندی همه این صفحات را بیابیم. این تعیین را گوگل بر اساس بیش از 200 فاکتور رتبه بندی شامل سن دامنه، تازگی محتوا، انکر تکست ها، متا تگ ها، توضیحات صفحه، موقعیت جغرافیایی و موارد دیگر انجام می دهد.

تاثیر محتوا تازه در رتبه بندی سایت 

سپس گوگل نتایج جستجوی عبارت را به کاربر می دهد. تمام این کار ها از دید کاربر نامرئی است، زیرا الگوریتم دیده نمی شود.

داده های رفتاری کاربر که گوگل به آن متکی است شامل میزان کلیک، مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه وب، نرخ تبدیل، میزان جست وجو، تعداد دفعات بازدید، کانال ناوبری و غیره است. ما هر یک از این موارد را بعدا بررسی خواهیم کرد.

موتورهای جستجوی دیگر مانند Mamma.com، Duckduckgo.com و Yandex.com به عنوان موتورهای جستجو متاسرچ (metasearch) محسوب می شوند، زیرا آنها از توضیحات متا دیگر موتور های جستجو استفاده می کنند تا مرتبط بودن جستجو را تعیین کنند.

موتور های جستجو metasearch 

رتبه بندی بر اساس مرتبط بودن: موتور های جستجو مانند گوگل برای رتبه بندی نتایج خود مرتبط بودن صفحات را درک می کنند. هدف این است که گوگل صفحه ای را که بیشترین ارتباط را با جستجو کاربر داشته در بالای لیست قرار دهد. در بین فاکتور های رتبه بندی گوگل مرتبط بودن صفحه یک مورد برجسته به شمار می آید.

عوامل رتبه بندی سایت در موتور های جستجو 

هنگامی که به جمع آوری داده های رفتار کاربران می رسیم، باید ارتباط را درک کنید، زیرا این کلید اصلی است.

فرض کنید موضوع شما "Apple" است. گوگل سعی می کند تا معنی عبارت شما را بفهمد. آیا می خواهید گوگل صفحه شما را برای محصولات اپل رتبه بندی کند یا منظور شما میوه سیب است؟ از طریق استفاده از کلمات کلیدی و مرتبط، شما عنکبوت جستجو را به طور صحیح به محتوای مورد نیاز خود هدایت می کنید.

موتور های جستجو مانند بچه هایی هستند که باید با قاشق به آن ها غذا داد. موتور جستجو می خواهد کلمات کلیدی مورد استفاده شما را درک کند.

داده های رفتار کاربران بر رتبه بندی جستجو ها تاثیر می گذارند

زمانی که شما به طور مرتب محتوای تازه را اضافه می کنید، موتورهای جستجو به راحتی می توانند درک کنند که چگونه کاربران با سایت شما ارتباط برقرار می کنند. محتوا پادشاه و حیاط بخش تجارت آنلاین شما است. محتوا همچنین کلید بهبود رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو گوگل است.

بنابراین تقاضا برای ایجاد محتوا مفید و روان افزایش خواهد یافت. بنابراین بازاریابان شناخته شده پول و زمان را برای ایجاد محتوا سرمایه گذاری می کنند. 

مؤسسه بازاریابی محتوا دریافت که 86 درصد از بازاریابان B2B استفاده از بازاریابی محتوا را گزارش داده اند، در حالی که 70 درصد آن ها مطالب بیشتری را نسبت به سال قبل ایجاد می کنند.

ایجاد محتوای جذاب کلید موفقیت در هر زمینه رقابتی است.

و آمار اخیر نشان می دهد که بازاریابانی که به طور مداوم محتوا با کیفیت بالا را از طریق وبلاگ نویسی تولید می کنند 126 درصد افزایش جریان ورودی داشته اند، 97 درصد لینک های ورودی بیشتری داشته اند و درآمد آن ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در این بخش، داده های رفتار کاربر را تحت بررسی قرار می دهیم که رتبه بندی موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار می دهد. به خاطر داشته باشید که قوانین محکمی برای یک استراتژی سئو وجود ندارد.

بیایید بگوییم شما یک وبلاگ نویس هستید که ترافیک طبیعی سایت شما همیشه افزایش می یابد. شاید بیشتر افراد از طریق شبکه های اجتماعی اجتماعی شما را کشف کنند.

اما حدس بزنید؟ اگر محتوا شما یک مشکل مهم از کاربران شما را حل نمی کند، اتلاف وقت است. هنگامی که افراد از موتورهای جستجو بازدید می کنند، به دنبال یک چیز می گردند: اطلاعات مفید و محتوا مربوط به عبارت آن ها.

مسلما یک طراحی سایت حرفه ای می تواند توجه مردم را جلب کند. اما آنچه که آنها را حفظ خواهد کرد ارزش محتوا است.

بیایید به سرعت معیارهایی را که گوگل برای جمع آوری داده های کاربران در سایت شما جمع آوری می کند و همچنین این که چگونه هر یک از این معیارهای بهینه سازی موتور های جستجو سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهند، کشف کنیم:

میزان کلیک

قبل از رفتن به سراغ هر چیز دیگری، شما باید درک کنید که میزان کلیک یک معیار است که گوگل برای جمع آوری اطلاعات رفتار کاربران استفاده می کند. هنگامی که این داده ها جمع آوری می شوند، قبل از استفاده از آن برای تاثیر بر رتبه بندی موتور های جستجو، با استفاده از الگوریتم ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

پس چرا گوگل درباره میزان کلیک ها نگران است؟ خوب در حقیقت هر کلیک میزان رای دادن کاربران را نشان می دهد. 

به این معنی است که کاربران یک صفحه مفید را کشف کرده اند که باید بالا برود. کاربران مطمئن هستند که نتایج جستجو بیشترین ارتباط را با عبارت جستجو شده بر اساس عنوان، توضیحات متا و انکر تکست و رای آن ها دارد. 

مفهوم میزان کلیک ساده است. این مورد نشان می دهد چه اتفاقی برای یک لینک با انکر تکست و توضیحات متا در موتور های جستجو می افتد و کاربران چگونه صفحات وب را پیمایش می کنند. 

در طول سال ها، گوگل قوانین رتبه بندی را تغییر داد. در نتیجه، رفتار کاربران نیز تغییر کرده است و CTR از سال 2006 تا 2008 ثابت نیست.

تغییر ctr در طول سال ها 

تحقیقات نشان داده است که تقریبا 71.33 درصد از کلیک ها متعلق به صفحات اول تایج جستجو بوده است. نتایج موجود در صفحه دوم فقط 5.59 درصد از کل کلیک ها را شامل شده اند. در صفحه اول نتایج گوگل، 5 رتبه اول حدود 67.60 درصد از کل کلیک ها را شامل شده اند، در حالی که نتایج ششم تا دهم فقط 3.73 درصد از کلیک ها را شامل شده اند. 

میزان کلیک روی نتایج گوگل 

نمودار زیر میزان کلیک بر اساس موقعیت دقیق را نشان می دهد :

میزان کلیک بر اساس موقعیت کلمات در گوگل 

CTR یک معیار جستجو قدرتمند است که تعداد کل کلیک ها روی یک لینک را در برابر تعداد کل کاربران وب که آن را مشاهده کرده اند، نشان می دهد. فرمول ساده CTR:

فرمول ctr 

در اصل، اگر صفحه وب شما در فهرست نتایج گوگل قرار گیرد و 15٪ از کاربران که صفحه شما را در نتایج موتور جستجو مشاهده کرده اند روی لینک سایت شما کلیک کنند، به این معنی است که CTR وبسایت شما 15٪ است.

موارد زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها برای افزایش CTR سایت خود استفاده کنید. مانند: تبلیغات پولی یا کال تو اکشن ها. این یکی از استراتژی های ضروری در سئو داخلی سایت است. 

به خاطر داشته باشید که هدف شما این است که رفتار کاربران را با افزایش CTR در وب سایت خود بهبود بخشید. بسیاری از سئو کارها اعتقاد ندارند که CTR یک عامل رتبه بندی است. در عوض، به جای کار بر روی بهبود CTR، آنها روی ایجاد لینک های بیشتر تمرکز می کنند.

اگر CTR شما بالا است و کاربران شما واقعا بیشتر وقت خود را در صفحه شما صرف می کنند، گوگل نتیجه می گیرد که کاربران در حال یافتن اطلاعات بیشتر و مفیدی در صفحه وب سایت شما هستند و این کار به عنوان یک استراتژی موثر سئو سایت شما است.

سپس گوگل رتبه سایت شما را افزایش خواهد داد و شما در موتور های جستجو بیشتر دیده خواهید شد و توجه بیشتری به شما می شود. در حقیقت صفحاتی که کلیک بیشتری دریافت می کنند، ممکن است افزایش رتبه برای کلمات کلیدی خاصی را دریافت نمایند.

همچنین گوگل در جستجو های پولی نیز از میزان کلیک ها بعنوان یک عامل تعیین کننده در کیفیت وب سایت ها استفاده می کند. یک امتیاز بیشتر صفحه شما را به جایگاهی بالاتر خواهد برد و هزینه هر کلیک (CPC) شما نیز کمتر خواهد شد. به نمودار زیر دقت کنید:

تبلیغات پولی گوگل 

گوگل اساسا یک دستگاه است که اطلاعات را از کاربران بر اساس رفتار آنها وقتی که آنها در صفحه وب سایت شما از نتایج جستجو وارد می شوند، استخراج می کند. شرکت ها و برند های مختلف با استفاده رفتار کاربران به مقدار زیادی کلیک های خود را افزایش داده اند.

در اصل، CTR از سایر عوامل رتبه بندی کلیدی پشتیبانی می کند و به آنها قدرت بیشتری می بخشد:

تاثیر CTR 

در حقیقت اگر گوگل از CTR بعنوان یک عامل رتبه بندی مستقیم استفاده می کرد، یک مشکل ایجاد می شد. چگونه می توانیم یک صفحه جدید را که تاریخچه ای از میزان کلیک های آن وجود ندارد، در موتور های جستجو رتبه بندی کنیم؟

مسیر ناوبری سایت

در تحقیقاتی که توسط گروه علوم رایانه در دانشگاه کرنل انجام شد، محققان گزارش دادند که رتبه بندی به اطلاعات جمع آوری شده از کاربران متکی است. آنها به این نتیجه رسیده اند که داده های مفید بهینه سازی موتور های جستجو می توانند از طریق گزارشات میزان کلیک ها گرفته شوند که بر اساس الگوریتم قضاوت خواهند شد.

به همان شیوه، مسیرهای ناوبری سایت نیز توسط موتورهای جستجو دنبال می شوند. مسیر ناوبری به سادگی کانالی است که کاربران از آن طریق سایت شما را جستجو می کنند

هنگامی که شما در یک صفحه وب خاص هستید، موتورهای جستجو می خواهند بدانند که چطور به آنجا رسیدید. برای مثال، آیا قبل از اینکه به صفحات داخلی (مثلا پست های محبوب) بروید، از صفحه اصلی بازدید کردید یا ابتدا به صفحه اصلی مراجعه کردید؟

هنگامی که شما Google Analytics را مطالعه می کنید، فهم کافی از مسیر ناوبری را به دست خواهید آورد. شما می توانید از این مورد برای افزایش ترافیک طبیعی سایت خود، رتبه بندی و نرخ کلیک ها استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید صفحاتی را که کاربران از آن ها به سایت شما وارد شده اند، چه توضیحات متا و انکر تکست هایی را تحت تاثیر قرار می دهند، می توانید آن ها را در Google Analytics پیدا کنید. فقط این مسیر را دنبال کنید:

ابتدا به صفحه اکانت گوگل آنالاتیکس خود بروید و سپس آدرس Behavior > Landing Pages را دنبال کنید.

صفحه گوگل آنالاتیکس 

بعد، روی تب “Entrance Paths” کلیک کنید تا صفحات فرود که کاربران از سایت شما وارد شده اند را نشان دهد:

صفحات فرود گوگل آنالاتیکس 

از تصویر بالا، می توانید ببینید که وبلاگ 87 جلسه در 30 روز گذشته ایجاد کرده است. درصد جلسات برابر با 33.21٪ است که بالاتر از 63 جلسه صفحه اصلی است.

دلایل متعددی وجود دارند که چرا وبلاگها بیشتر بازدید دارند. یکی از آنها این است که کاربر در وبلاگ به راحتی حرکت می کند و همه چیز را که می خواهد (به عنوان مثال، پست های وبلاگ، راهنماها، فیلم ها) را می تواند به آسانی مشاهده کند.

در مسیر ناوبری، شما نیاز به یک کانال ساده دارید که مشتریان شما می توانند بدون سؤال های بسیار زیادی سایت شما را پیمایش کنند. به عنوان مثال، این مسیر ناوبری از طریق سایت های BBC، درست از صفحه اصلی است:

مسیر ناوبری وب سایت 

دو شاخص مهم برای این که بفهمیم چه زمانی مسیر های ناوبری مورد علاقه هستند عبارتند از:

  • صفحات فرود
  • خروج از صفحات

ادامه این مقاله در حال بروز رسانی است....

برگرفته از سایت neilpatel.com

تاثیر رفتار کاربران بر سئو سایت چیست؟ 4از 5براساس 128 رای

0 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

5 + 1 =

پربازدیدترین ها