10 گام مهم در امنیت کامپیوتر

  • توسط امامی
  • 5 دیدگاه
  • امنیت شبکه های کامپیوتری
10 گام مهم در امنیت کامپیوتر

قسمت عمده ای از اطلاعات الکترونیکی ذخیره شده در دانشگاه، اطلاعات حساس مالی، شخصی، پزشکی و غیره خصوصی هستند. برای جلوگیری از منتشر شدن غیر مستقیم این اطلاعات، برخی الزامات قانونی وجود دارند که ما باید آن ها را رعایت نماییم. با ایجاد تعدادی تغییر ساده می توانید سیستم های خود را از انتشار داده های محرمانه یا دسترسی غیر مجاز حفاظت کنید.

از رمز عبور قوی استفاده کنید و آن را مخفی نگه دارید

کلید دسترسی به شبکه رمز عبور شما می باشد. برای کاهش و پایین آوردن احتمال حدس زدن رمز عبورتان توسط شخص دیگر، تلاش نمایید یک رمز عبور قدرتمند انتخاب نمایید. یک رمزعبور قوی ترکیبی از حروف، اعداد و نمادها می باشد که یک کلمه یا عبارت رایج نیست. گذرواژه شما نباید یک کلمه از فرهنگ لغت باشد یا اسم شخصی که ممکن است حدس زده شود (مثلا نام فرزندتان یا شماره تلفنتان) و مهم تر از همه، هرگز نباید رمز عبور خود را با کسی به اشتراک بگذارید و یا آن را در جایی بنویسید. یکی از تکنیک های هکر ها تماس تلفنی و جعل هویت یک کارمند مرکز خدمات شرکت یا مدیر شبکه است. اگر یک تماس یا ایمیل را دریافت کردید که از شما رمز عبور را درخواست می کرد از پاسخ به آن پرهیز نمایید.

شبکه 

اجازه ندهید فرد دیگری از حساب کاربری شما استفاده کند

حساب کاربری شما نشان دهنده تمام منابعی است که فقط شما مجاز به دسترسی به آن هستید. اگر به شخص دیگری اجازه دهید که به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کند، هر کاری که او انجام می دهد، مسئولیت آن بر عهده شما خواهد بود.

از درایوهای شبکه برای فایل های حساس یا مهم استفاده کنید

تمام پرونده هایی حاوی اطلاعات حساس یا مهم، تا زمانی که مورد نیاز هستند، باید در یک درایو شبکه ذخیره شوند. هر کسی که به کامپیوتر دسترسی فیزیکی داشته باشد، می تواند یک یا چند راه دسترسی به فایل های ذخیره شده در درایو های محلی کامپیوتر پیدا کند. درایو های کامپیوتری معمولا با حروفی مانند "F: " نامگذاری می شوند.

زمانی که قصد دارید میز کار خود را برای مدت کوتاهی ترک کنید، کامپیوتر خود را در حالت قفل شده قرار دهید

حتی اگر از قوی ترین رمز عبور دنیا هم استفاده کنید، کافیست چند دقیقه به دور از میز کار خود باشید و کامپیوتر خود را در حالت قفل نشده قرار دهید تا سیستم شما هک بشود. زمان ترک میز کار خود در ویندوز کلیدهای Ctrl-Alt-Del را هم زمان فشار داده و قفل ایستگاه کاری را انتخاب کنید. همچنین هنگامی که در محل کار هستید سعی کنید کامپیوتر خود را طوری قرار دهید که صفحه نمایش شما توسط بازدیدکنندگان معمولی مشاهده نشود.

امنیت 

هنگامی که قصد ترک محل کار را دارید کامپیوتر خود را خاموش نمایید

هر شب وقتی قصد دارید محل کار خود را ترک کنید، کامپیوتر خود را خاموش نمایید. کامپیوتری که خاموش باشد نمی توان آن را با حملات سایبری آلوده کرد.

از رمزگذاری برای مشاهده و تبادل اطلاعات حساس استفاده کنید

برای مشاهده وب سایت های حاوی اطلاعات حساس همیشه باید از رمزگذاری استفاده کنید. اگر آدرس وب با https شروع شود، می توانید بگویید این وب سایت از رمزگذاری استفاده می کند. اگر شما یک وب سایت ایجاد کرده اید که داده های حساس را جمع آوری می کند، باید مطمئن شوید که سایت در هنگام ارسال داده های کاربران از رمزگذاری استفاده می کند و داده ها، هنگامی که ارسال می شوند، به صورت ایمن ذخیره می شوند. اگر شما قصد انتقال داده های حساس از طریق ایمیل را دارید، باید اطلاعات را از طریق یک فایل پیوست که با رمز عبور محافظت شده است، ارسال کنید.

امنیت 

نرم افزار های تایید نشده را نصب نکنید

هر نرم افزاری که به صورت رایگان در فضای اینترنت وجود دارد را نصب نکنید. این برنامه ها اغلب خطر های امنیتی بزرگی را برای کاربران در پی خواهند داشت. سعی کنید از برنامه هایی که توسط مراکز معتبر تایید شده اند استفاده کنید.

قبل از باز کردن پیوست های ایمیل فکر کنید

از باز کردن ایمیل هایی که حاوی پیوست های مشکوک هستند خودداری نمایید، حتی اگر از طرف کسی ارسال شده باشد که شما او را می شناسید. قبل از باز کردن پیوست با آن شخص تماس بگیرید و اطمینان حاصل کنید که بسته ارسالی معتبر می باشد.

از یک برنامه آنتی ویروس در کامپیوتر خود استفاده کنید

سعی کنید برای محافظت از کامپیوتر خود از یک نرم افزار آنتی ویروس قدرتمند استفاده نمایید.

نرم‌افزار های آنتی‌ویروس سه وظیفهٔ عمده را انجام می‌دهند: ۱. بازرسی یا کشف ۲. تعیین هویت یا شناسایی ۳. آلودگی‌زدایی یا پاکسازی

هنگام استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر احتیاط کنید

مرورگر وب اینترنت اکسپلورر که همراه با ویندوز مایکروسافت عرضه شد، تقریبا هر ماه یک مشکل امنیتی جدید دارد. توصیه می شود به جای آن از موزیلا فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید و از اینترنت اکسپلورر فقط هنگام مراجعه به وب سایت هایی که به آن نیاز دارند استفاده کنید.

برگرفته از maine

10 گام مهم در امنیت کامپیوتر 4از 5براساس 1896 رای

5 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

6 + 8 =

پربازدیدترین ها