VOIP چیست؟ و کاربرد آن در شبکه

  • توسط کربلایی
  • 4 دیدگاه
  • امنیت شبکه های کامپیوتری
VOIP چیست؟ و کاربرد آن در شبکه

Voice Over Internet Porotocol) VOIP) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود، امکان استفاده از اینترنت را برای مکالمات تلفنی را فرآهم می آورد. در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی، VOIP از فناوری دیجیتال بهره می برد و به یک اتصال broadband نظیر adsl و dsl یا انواع سرویس های دیجیتال نیازمند می باشد که در همه کشور های دنیا وجود دارد. 

کاربرد های VOIP

رایج ترین کاربرد VOIP برای کار های شخصی و استفاده در خانه ها، سرویس های تلفنی مبتنی بر اینترنت است که با محوریت یک سوئیچ تلفن انجام می شود. با استفاده از این فناوری استفاده کنندگان می توانند دارای یک شماره تلفن نیز باشند. در این مورد امکان دارد از یک آداپتور نیز استفاده گردد. آداپتور فوق این امکان را ایجاد می کند تا بتوان از یک تلفن معمولی نیز استفاده نمود. در هنگام استفاده از فناوری VOIP مخاطب شما قادر به تشخیص دقیق تفاوت سرویس فوق نسبت به یک تلفن سنتی نیست.

مزایای VOIP

در فناوری VOIP می توان هر وقت و با هر شخص صحبت نمود. کافی است که در آن مقطع زمانی، بقیه افرادی که می خواهید با آن ها حرف بزنید به اینترنت متصل باشند. همچنین با استفاده از این فناوری می توان هم زمان با چندین نفر گفتگو نمود و داده های مختلفی را با آنان رد و بدل کرد.

خدمت VoIP چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

* کاهش هزینه‌ها: استفاده از بستر شبکه باعث شده که این سیستم تلفنی بتواند بدون استفاده از کابل کشی مجزا نیز کار کند و به همین دلیل شما نیاز به هیچگونه هزینه برای سیم کشی نخواهید داشت.

* تماس رایگان با نقاط مختلف جهان

* امکان توسعه و گسترش ساده

* مدیریت آسان و امکان پذیر برای تمامی افراد

* توانایی ادغام تلفن با کامپیوترهای اداری و شخصی

* امکان برگزاری کنفرانس‌های ویدئویی و صوتی

* سازگاری با استانداردهای SIP ،H.۳۲۳ و …

* قابلیت استفاده از این تکنولوژی بر روی تلفن‌های هوشمند

* ضبط مکالمات

* اجازه استفاده از سیستم صفحه انتظار

* گزارش گیری

* امکان ارسال فکس‌های دریافتی و تبدیل آنها به ایمیل که باعث صرفه جویی در زمان و راحت شدن روند ذخیره سازی اسناد خواهد شد.

امنیت VoIP

یکی از نکات مهم در زمان استفاده از خدمت VoIP توجه ویژه به امنیت آنهاست. در صورتی که شما نسبت به خطرات و روش‌های پیشگیری آن آشنایی نداشته باشید ممکن است درگیر حملات سایبری شوید و تمامی منابع اطلاعاتی شماره اختیار افراد و یا سازمان‌های دیگر قرار بگیرد. این مسئله می‌تواند باعث از کار افتادن سرویس‌های شبکه، سرقت اطلاعات، خسارات مالی فراوان و از دست دادن اعتماد مشتریان شود. همچنین در بسیاری از موارد شرکت‌ها شاهد هک شدن سیستم‌های تلفنی خود بودند که توسط کشورهای خارجی انجام شده و باعث شده است که هزینه قبض تلفن آنها به طور سرسام آوری افزایش یابد. از سوی دیگر شنود مکالمات تلفنی یکی دیگر از تهدیداتی است که ممکن است آسیب‌های زیادی به سازمان شما بزند. این مورد به خصوص در سازمانهای بزرگ به شدت مشاهده می‌شود و توجه به آن امری بسیار ضروری است.

VOIP چیست؟ و کاربرد آن در شبکه 4از 5براساس 1641 رای

4 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

11 + 7 =

پربازدیدترین ها