داده، دانش و خرد در سیستم مدیریت اطلاعاتی

  • توسط حسن امامی
  • 3 دیدگاه
  • مدیریت سیستم های اطلاعاتی
داده، دانش و خرد در سیستم مدیریت اطلاعاتی

از دید فرهنگ لغت دانش اسم مصدر بوده و بن مضارع آن (دان) می باشد. از دید منطقی، علم زیر مجموعه ای از دانش محسوب می گردد که به معنای همه آگاهی های انسان است.

در سیستم های اطلاعاتی داده (data) درباره رویداد ها و فعالیت ها می باشد و دارای معنی خاصی نیست مانند اعداد، تصاویر و صدا ها ولی اطلاعات (information) شامل داده های سازمان دهی شده ای است که معنی دارند. اطلاعات در تصمیم گیری ها ارزش دارد ولی داده این ارزش را ندارد. در حقیقت دانش(knowledge) زمانی حاصل می شود که داده ها و اطلاعات شناخته شوند و روابط بین اطلاعات مشخص و درک گردد. خرد (wisdom) به معنی استفاده درست از دانش برای مدیریت کردن و حل مشکلات تعریف شده داخل سیستم های اطلاعاتی می باشد.

دانش 

دانش یکی از اصلی ترین بخش های هوش مصنوعی را تشکیل می دهد و پس از به وجود امدن دنیای اینترنت نمایش دانش متولد شد. استفاده از بانک های دانش یکی از اصلی ترین قسمت های هوش مصنوعی را تشکلیل داده است که همین عامل سبب انعطاف پذیری و پاسخگویی سریع تر هوش مصنوعی می شود. می توان گفت دانش یکی از اساسی ترین قسمت های هوش مصنوعی را تشکلیل داده است. اگر بخواهیم برای دانش مثالی بزنیم می توان یک آسایشگاه را نام برد که با اهداف خاصی تاسیسی گردیده و وظایف مخصوصی را به دنبال خواهد داشت. 

 

 

داده، دانش و خرد در سیستم مدیریت اطلاعاتی 4از 5براساس 2259 رای

3 دیدگاه

دیدگاه خود را ارسال کنید

15 + 2 =

پربازدیدترین ها